Na rozdíl od předchozích let nejsou v hledáčku pouze levné grily. Lidé jsou ochotni si připlatit za kvalitu. Podle obchodníků to má souvislost s celosvětovou pandemií. Češi nevyráží tolik na zahraniční dovolenou, tráví mnohem více času na zahradách.
„Můžeme potvrdit nárůst prodejů grilů, který jsme zaznamenali již v loňském roce a tento zájem letos pokračuje. Letos je ale z prodejních statistik zřejmé, že zákazníci mají našetřeno, a proto si rádi připlatí. Preferují spíše kvalitnější, značkové modely, kde je záruka bezproblémového provozu a dlouhé životnosti. A tak na trhu vyhrávají například americké značky nad asijskými. V naší nabídce máme žádané americké grily a zájem je o ně veliký,“ potvrzuje Kateřina Böhmová, mluvčí řetězce Mountfield. Ta zároveň prozrazuje, že největší oblibě se těší větší plynové modely se třemi až čtyřmi hořáky.
Kdo gril již na své zahradě má, investuje peníze do dalšího příslušenství. „Velmi dobře se prodávají grilovací jehly s motorkem pro grilování třeba celých kuřat, pizza kámen, udící box a pak samozřejmě klasické příslušenství typu krut na gril, sady nářadí a podobně. A opět i u příslušenství vyhrává kvalita,“ dodává mluvčí řetězce.
Českému grilování ovšem podle analytiků z Heureky vévodí grily elektrické. Důvod je prostý: nižší pořizovací cena a praktičnost. Kromě snadné údržby jsou i velmi dobře skladné. Lidé si je tak často vozí s sebou na dovolené. „Plynový gril je praktický naopak ve chvílích, kdy mají lidé místo, grilují častěji a nemají mnoho času na přípravu a rozehřívání. Tím, že jsou tyto grily rozměrnější, jsou nákladnější,” vysvětluje Michal Buzek s tím, že s celkového objemu prodaných grilů jich tvoří 43 procent právě elektrické, plynové pak 33 procent. Na pomyslném třetím místě s 12 procentním podílem jsou grily na dřevěné uhlí.
Zahradní klasiky
Podle šéfa analytiků se lidé nerozhodují pouze podle typu, materiálu či ceny, rozhodující je i v jakém sezonním období gril kupují. „S příchodem jara a teplých dnů se Češi vrhají na nákup zahradních klasik - rostou prodeje plynových grilů a v menší míře i na dřevěné uhlí. S příchodem zimy se potom s grilováním schováváme domů, a tak kupujeme elektrické nebo stolní typy grilů,” dodává Buzek. Upozorňuje zároveň, že průměrná cena grilů je v posledních měsících vyšší než vloni i předloni. Oproti loňsku vzrostla zhruba o 1 500 korun.
Nejpopulárnější surovinou ke grilování je v tuzemsku maso. Obchodní řetězce jej nabízejí zejména přes léto v akčních slevách. Společnost Česká distribuční, která se zabývá neadresnou a adresnou distribucí a je největším distributorem letáků v zemi, se proto rozhodla analyzovat nejen nabízené produkty, ale i kolik mohou zákazníci při sledování akčních letáků ušetřit. Nejvíce se v nabídce akčních letáků objevuje vepřové maso, dále pak kuřecí a hovězí.
Podle letáků lze zakoupit také krůtí, kachní či králičí maso. Nejčastěji se slevy pohybují v rozmezí 10 až 30 procent. Vůbec nejvíce nabízeným typem masa ve slevě je vepřová krkovice. Na ní obchodníci poskytují i nejvyšší slevu: 35 procent.
Podle ředitele společnosti se sledování akčních letáků zákazníkům vyplatí. „Díky letákům lze ušetřit na jednom produktu z kategorie masa i desítky korun. I při přípravě letního grilování tak mohou zákazníci potravinových řetězců vyjít i s menším rozpočtem. Zároveň jim leták pomůže si nákup lépe naplánovat a následně jej uskutečnit v klidu a s rozmyslem,“ říká Petr Sikora, ředitel společnosti.