Předchozí
1 z 3
Další

Seriál Socialistické prototypy (2. díl) – Země východního bloku sice neměly tak silnou ekonomiku jako Západ, ale v automobilovém průmyslu se také měly čím pochlubit. Z dnešního pohledu vypadá řada aut poměrně směšně, ale to jim na kouzlu neubírá. Pojďme se nejprve podívat na tři zajímavé prototypy přímo ze Sovětského svazu. (Pro více fotografií socialistických prototypů rozklikněte přiloženou fotogalerii).

GAZ TorpedoZdroj: Archiv výrobců

GAZ Torpedo (1951)
Je to skoro neuvěřitelné, ale i v Sovětském svazu byli tací, kteří se pokoušeli o rekordy. Designér A. Smolin postavil model GAZ SG-2 známý díky svému extrémnímu aerodynamickému tvaru jako Torpédo. Auto mělo pod kapotou motor z Pobědy o výkonu pouhých 105 koní. I tak se mu ale podařilo překonat rychlost 190 km/h, což mu v roce 1951 stačilo na připsání rychlostního rekordu v SSSR.

GAZ StrelaZdroj: Archiv výrobců

GAZ Strela (1954)
Ideovým nástupcem Torpeda se o tři roky později stal GAZ TP nebo-li Strela. Už podle designu vozu je jasné, že se silně inspiroval u dobových stíhacích letounů. Ostatně byl poháněn tryskovým leteckým motorem. Původně se odhadovalo, že se bude řítit rychlostí až 500 km/h. K tomu by ale bylo potřeba speciálních pneumatik a také více prostoru na testovací trati. Nakonec auto dosáhlo na 300 km/h, ale i to byl na rok 1954 v SSSR poměrně solidní výsledek.

GAZ M-73 Ukrajinec
Jedno z nejroztomilejších aut Sovětského svazu vzniklo k boji s přírodou

ZIl E167Zdroj: Archiv výrobců

ZIL E167 (1962)
Rusko je známé tím, že na řadu míst nevedou příliš kvalitní silnice a v druhé polovině minulého století to v SSSR platilo dvojnásob. Zejména pokud jde o Sibiř. Na ni se měl vydat stroj jménem ZIL E167, který zde vidíme ve fázi prototypu. Auto se šesti koly vážilo sedm tun, měřilo na délku devět a čtvrt metru, vysoké a široké bylo přes tři. Nezastavitelnou bestii poháněl osmiválec o objemu 7 litrů. Lahodná je hlavně spotřeba – na každý ujetý kilometr auto potřebovalo litr benzinu.

Pokračujte na další kapitolu, kde najdete zajímavé československé prototypy.

Sovětský Svaz nezklamal svými drsnými prototypy, které měly překonávat buď maximální rychlost nebo dálky nedostupné Sibiře. Ani za socialismu ale podobné problémy Československo neřešilo a tak se pracovalo na jinak výjimečných vozech. Tři následující modely spojuje hlavně pohledný design a smysl pro sportovnost.

Tatra 613 CoupeZdroj: Archiv výrobců

Tatra 613 Coupe (1975)
Tohle mohlo být bezesporu jedno z nejkrásnějších československých aut. Je zřejmé, že vycházelo z luxusního osmiválcového sedanu Tatra 613, který poháněl vzadu uložený a vzduchem chlazený benzinový motor o výkonu 172 koní. Auto mělo bohužel tu smůlu, že se komunisté rozhodli neumožnit obyčejným lidem si Tatru koupit. Sice by na takové vozidlo mnoho tehdejších obyvatel ČSSR nemělo, ale jistota je jistota. A tak byla Tatra vyhrazena jen pro státní činovníky a ti potřebovali víc prostoru než sportovnosti a elegance. Bohužel…

Škoda 440 KarosaZdroj: Archiv výrobců

Škoda 440 Karosa (1956)
Velmi elegantní byl ovšem kabriolet z Vysokého Mýta, o který se postarala tamní slavná karosárna. Stačí se trochu více zadívat na příď atraktivního vozu a je jasné, že má něco společného s dobovými autobusy 706 RTO. Jako základ vozu posloužil v té době hojně rozšířený model Škoda 440 Spartak. Slabý čtyřválec měl jen 40 koní, ale to nevadilo, protože dvoumístný vůz vážil pouze něco málo přes osm metráků. Je zázrak, že prototyp se dochoval do dnešních dní. Chtělo to hodně práce. K vidění je v muzeu ve Velkých Hamrech.

Kresba Fridricha Hudece podle návrhu Jána Ciny.
Tatra 603 X Coupe mohla být klenotem našich silnic. Nedostala ale šanci

ÚVMV 1100 GTZdroj: Archiv výrobců

ÚVMV 1100 GT (1970)
Výčet československých prototypů by nebyl kompletní bez sportovního vozu ÚVMV 1100 GT ze začátku sedmdesátých let. Lehké auto s motorem uloženým vzadu a pohonem zadních kol se inspirovalo u Saabu Sonet nebo Alfy Romeo GT Junior. Mělo výkon 75 koní a dokázalo jet až 175 km/h. Na stovce bylo za 13,7 sekundy. Zázrak socialistického motorismu to dotáhl v roce 1971 na autosalon v Ženevě. Celkem vzniklo šest kusů.

Pokračujte do další kapitoly, kde píšeme o prototypech z okolních spřátelených zemí východního bloku, tedy NDR a Polska.

Zatímco polský Polonez se v Česku příliš nevyskytoval, vozy z NDR se zde staly snem řady motoristů. Ještě roky po revoluci pak silnice brázdily Trabanty nebo Wartburgy. Bohužel ani jeden v podobě, kterou předváděly jejich zajímavé prototypy.

Wartburg 313-2 HSZdroj: Archiv výrobců

Wartburg 313-2 HS (1960)
Kdyby tenhle nádherný východoněmecký vůz jezdil na československých silnicích, vůbec bychom se nezlobili. Šlo o unikát s motorem uloženým uprostřed. Jezdil jako otevřený kabriolet nebo kupé s hard-topem. Vycházel z krásného modelu 313 Sport, který měl také odnímatelnou střechu. Jeho vzniklo jen 500 kusů a dnes patří mezi vyhledávané sběratelské kousky. Dvojka měla být nástupcem, ale do výroby se už nikdy nedostala.

Trabant P610 (1973)Zdroj: Archiv výrobců

Prototypy Trabantu (1971-1982)
Pod značkou Trabant si často představíme jen jeden model na několik variací, tedy hlavně u nás nejrozšířenější 601 ve verzích kombi a sedan. Znalci možná vzpomenou na oblejšího předchůdce typ 600 nebo naopak nástupce z roku 1990 s označením 1.1. Trabant se ale po celou dobu pokoušel uvést na trh modernější provedení lidového vozítka. Postupem času vzniklo několik prototypů. Při pohledu na ně lze ale konstatovat, že kvůli svému nudnému designu by se určitě nestaly takovou legendou, jako právě dlouhou dobu vyráběný Trabant 601.

Obytná verze Škoda 1203
Vojenské sanitky a polní kuchyně. I takové byly začátky karavanů a obytných aut

FSO Syrena SportZdroj: Archiv výrobců

FSO Syrena Sport (1960)
Kdo by řekl, že i Poláci dostanou chuť na sportovní svezení. Model FSO Syrena Sport měl lákavě tvarovanou karoserii a zcela pro něj navržený motor. Čtyřtaktní dvouválec typu boxer byl chlazený vzduchem a měl objem jen 7 deci. I proto produkoval pouhých 36 koní. Auto bylo nicméně lehké – jen 710 kg, a tak se mohlo pochlubit docela přijatelnou dynamikou. Později se Syrena stavěla také se silnějším motorem o výkonu 50 koní.