VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno 2030 bez R43: plus deset tisíc aut

Jižní Morava /AKTUALIZOVÁNO, VIDEO, VIZUALIZACE/ - Ředitelství silnic a dálnic vytvořilo studii intenzity dopravy na Brněnsku v roce 2030. Pokud do té doby nevznikne R43, městem projede o deset tisíc aut víc než teď.

22.4.2009 28
SDÍLEJ:

Prezentace - silnice R43 - průtah Bystrcí.Foto: Magistrát města Brna

Silnicí smrti nazývají řidiči tah I/43, který vede z Brna do Svitav. Má jej nahradit bezpečnější rychlostní silnice R43. Její stavba je však v nedohlednu. Mimo jiné proto, že pořád není jasné, kudy povede.

Podle studie Ředitelství silnic a dálnic je ale nutné, aby R43 vznikla do roku 2030. Pokud ne, městem denně projede o deset tisíc aut víc než při současném provozu. Studie posuzuje dvě varianty trasy silnice – jednu přes Bystrc, druhou přes Boskovickou brázdu. A pro srovnání další zcela bez R43.

„Ze srovnání předpokládaného vývoje intenzity dopravy vyplývá, že jedině R43 vedená přes Bystrc může zásadně ovlivnit počet aut na městském okruhu. I na severu Brna,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky Martina Vápeníková.

Podle propočtů projede velkým městským okruhem v roce 2030 přes šedesát tisíc aut. Pokud však bude stát R43 a povede přes Bystrc, bude jich o deset tisíc méně. Cesta přes Boskovickou brázdu okruhu odlehčí jen o čtyři tisíce.

Náměstek brněnského primátora za Stranu zelených Martin Ander ale dál trasu přes Boskovickou brázdu západně od Brna prosazuje. Je prý v některých ohledech výhodnější než bystrcká verze. „Každá z možností má své plusy a minusy. Vedení silnice Boskovickou brázdou uleví dopravě v Bystrci i Bosonohách. Pomůže i dálnici D1,“ upozornil Ander. I z nové studie vyplývá, že bystrcká varianta zatíží dálnici D1 u Brna asi třiašedesáti tisíci auty denně. Boskovická jen devětapadesáti.

Ander tedy dál podporuje tuto variantu. „Na rozdíl od Ředitelství silnic a dálnic považuji Bystrc za součást Brna. A obchvat má vést mimo město,“ zdůraznil Ander.

Přípravu stavby nyní brzdí hlavně ministerstvo životního prostředí. Na konci minulého roku totiž vrátilo kraji dokumentaci připravované stavby k dopracování.

„Problémy jsou se dvěma úseky. U boskovické varianty chybí posouzení vlivu na životní prostředí v oblasti od D1 ke Kuřimi. A u úseku od Svitávky ke Starému Městu zase úplně chybí variantní řešení, které podle zákona v dokumentaci být musí,“ vysvětlil minulý rok důvody vrácení dokumentace kraji mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Až s vyjádřením ministerstva může krajský úřad připravit dokumentaci pro územní rozhodnutí. Přepracování celou akci zbrzdí o několik let. „Pochopitelně se budeme snažit přípravu co nejvíce urychlit. Silnice totiž odvede kamiony z obcí, které leží v okolí současné I/43. Od toho si slibujeme především mnohem méně nehod v okolí Kuřimi, Lipůvky a dalších měst a vesnic,“ podotkl jihomoravský radní a vládní zmocněnec pro výstavbu rychlostních silnic R43 a R52 Milan Venclík.

Do doby, než bude nová silnice stát, chce kraj opravit na stávajícím tahu do Svitav ta nejnebezpečnější místa.

Čtěte komentář: R43: hned! A západněji

Autor: Michal Kárný

22.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:
Taťána Malá (ANO).

Chci být poslankyní i náměstkyní hejtmana, říká Taťána Malá po vítězství ANO

Lev Lolek a lvice Kivu spolu žijí už dva měsíce v brněnské zoologické zahradě v Bystrci.
17

Čtvrt roku života lvů v Brně: líbánky pokračují, lvíčata zatím na cestě nejsou

AKTUALIZOVÁNO

Voliči nám sečetli chyby, říká Onderka. Do sněmovny jde z druhého místa

Brno /ROZHOVOR/ - Dramatický úbytek voličů zaznamenali celostátně sociální demokraté. Ve volbách do Poslanecké sněmovny úplně propadli a získali jen necelých 7,3 procenta. Jedním z mála šťastných sociálních demokratů, který mohl slavit, se ale stal bývalý brněnský primátor Roman Onderka. Jihomoravané ho totiž 3 090 preferenčními hlasy katapultovali z šestého místa kandidátky na místo druhé. Tím mu zajistili místo v poslanecké sněmovně. „Nepočítal jsem s tím, že se do sněmovny dostanu, ale přece jenom jsem si to přál. Proto jsem dělal kontaktní kampaň. Jihomoravanům chci slíbit, že se za ně budu v Praze bojovat," řekl krátce po ukončení sčítání jihomoravských hlasů Onderka.

Volby 2017: ANO na jižní Moravě ovládlo všechna okresní města

Jižní Morava – Podobně jako na celostátní úrovni ovládlo volby na jižní Moravě hnutí ANO 2011. Jeho vítězství však nebylo tak drtivé jako v celé republice – v kraji získalo 27,4 procenta hlasů. Následuje ODS s 11,8 procenty hlasů, třetí je SPD s 11,6 procenty. Další byli Piráti, KDU-ČSL, ČSSD, komunisté, TOP 09 a Starostové a nezávislí.

Lidé ručně mleli obilí a aranžovali hroby. Na Špilberku slavili den archeologie

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Pípání detektoru kovů se ozývá špilberským nádvořím. Přístroj se pohybuje nad dlažbou a vydává pronikavé zvuky. Nedrží ho ale v ruce žádní hledači pokladů, nýbrž nadšené malé dítě. O kousek dál štípe mladá žena dříví. Místo moderní sekery však v ruce drží sekeru prehistorickou. Neobvyklý pohled se naskytnul návštěvníkům hradu v sobotu. U příležitosti oslav Mezinárodního dne archeologie totiž archeologové připravili ukázky své práce a nabídli lidem i možnost vrátit se v čase.

Pro zdravější záda i mysl. Děti ve škole sedí na speciálních podložkách

Mokrá-Horákov  –  Zdravá záda i bystřejší myšlení mají děti ze základní školy v Mokré-Horákově na Brněnsku. Zúčastnily se totiž výzkumu, při kterém více než rok používaly zdravotní podložky na sezení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení