VÁŽENÍ ČTENÁŘI, HLASUJTE V ANKETĚ V PRAVÉ ČÁSTI

Zdražování jízdného se začátkem dubna dotkne kromě jednorázových jízdenek v Brně také kompletní nabídky jízdenek v integrovaném dopravním systému kraje. Mimo Brno tak zdraží také předplatní kupóny, za něž Brňané platí víc už od prosince.

„Jízdenky, které platí pouze pro zóny 100 a 101, můžeme zdražovat nezávisle na kraji. S těmi ostatními jsme museli čekat,“ uvedl náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Jízdenky, které si koupí člověk třeba v Brně, může na rozdíl od předplatných kuponů použít třeba i ve Vyškově. „Jízdní doklady integrovaného systému platí na všech linkách i vlacích na úsecích, které do systému patří,“ uvedl Květoslav Havlík z firmy Kordis, která má integrovanou dopravu na starosti. Například desetizónovou jízdenkou tak může přijet obyvatel z Hodonína až do Brna a zde za ni ještě jezdit městskou hromadnou dopravou.

Podle brněnského primátora Romana Onderky bylo zdražení nevyhnutelné. „Nemůžeme už dále zvyšovat dotaci dopravnímu podniku,. Poslední dva roky jsme navíc téměř nezdražovali a minimálně další dva roky zdražovat nebudeme,“ podotkl Onderka.

Od prvního dubna tak lidé cestující například z Vyškova do Blanska zaplatí za jednorázovou jízdenku nově třiačtyřicet korun místo současný sedmatřiceti. Za měsíční předplatní jízdenku na stejnou trasu zaplatí dospělý člověk od dubna 1310 korun. Dosud platil 1190.

Jihomoravský hejtman Michal Hašek tvrdí, že pro obyvatele kraje udělal vše, co mohl. „Zdražování jízdného byla iniciativa Brna. My jsme v jednáních docílili toho, že vznikla nová, cenově výhodná jízdenka. To je slušný kompromis,“ uvedl Hašek. Tato jízdenka bude za osmnáct korun. V Brně na ní může člověk jezdit patnáct minut, mimo Brno potom tři čtvrtě hodiny.

Krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil však upozorňuje na to, že zdražení je podraz na nové členy integrovaného systému. „Celý loňský rok jsme s obcemi jednali a vysvětlovali jim podmínky. Oni proto k systému přistoupili a po třech měsících se podmínky dost významně mění,“ podotkl Pospíšil.

Obyvatelé některých obcí, které se připojily k jednotnému systému nedávno, jsou ze zdražování zmatení. „Dochází na slova některých kolegů, kteří tvrdili, že navýšení počtu autobusových spojů, k němuž došlo po připojení Břeclavska k integrovanému dopravnímu systému, se musí někde projevit. Odhadovali, že nejspíše v cenách jízdného, a to se také potvrdilo,“ komentoval chystané zvýšení cen starosta Borkovan na Břeclavsku Karel Urban.

Lidé, kteří dojíždí do Brna za prací, se chystají vyměnit jízdu autobusy a vlaky za auto. „„Je to katastrofa. Za chvilku se přestane vyplácet autobus či vlak a lidi budou jezdit autem. Já už teď jezdím autem se společně se známými,“ řekla účetní Vlasta Tutovičová z Hodonína, která za prací dojíždí do Brna každý den.

Jízdné infografika
Anketa: Připadá vám zdražení hromadné dopravy přiměřené?

Miroslava Vyskočilová

40 let, zdravotní sestra
Jezdím ke svojí matce, a to dám za deset kilometrů deset korun. Nepřijde mi to moc. Dopravní podnik asi zdražovat musí. Zaplatit za šedesát minut jízdy dvaadvacet korun mi nepřijde strašné. Kupuji si ale měsíční, je to o dost výhodnější, zvláště když se pohybuji po městě. S dopravou jsem spokojená.

Marek Vít

17 let, student
Využívám měsíční jízdné, protože nejsem přímo z Brna, a tak se mi to vyplatí. Jenže měsíční jízdenky už také měly velký nárůst a dost mě to zasáhlo. Přesto jsem rád, že se nemusím každý den nervovat, kde si koupím jízdenku. Za úplný nesmysl ale považuji prodávání jízdenek u řidiče za třicet korun.

Kateřina Velanová,

30 let, tlumočnice
Kupuji si čtvrtletní šalinkartu, abych nemusela moc chodit k přepážkám, protože jsou tam často protivné důchodkyně. Jako hodně přehnaná cena mi přijde dvaadvacet minut za šedesátiminutovou jízdenku. Na dopravní podnik jsem teď navíc opravdu naštvaná, protože zrušil můj spoj.

Petr Novotný

33 let, zedník
Takové zdražení je hrůza. Jízdenky někdy používám, už teď se mi ale zdají drahé. Až podraží ještě víc, budu jezdit už jen na černo. Čtrnáct korun bych za desetiminutovou jízdenku totiž nedal. A jízdenky u řidiče za třicet korun? To je hodně přehnané. To už se mi víc vyplatí, když mě někdy chytí revizor.

Milada Haplová,

57 let, soudkyně
Je fakt, že je to velké zdražení. Nedokážu však posoudit, zda je oprávněné, jestli má dopravní podnik opravdu vyšší náklady. I přes dražší jízdné mi však v porovnání s jízdou autem vyjde, že hromadná doprava je levnější i ekologičtější. Proto jezdím do práce každý den tramvají a mám roční jízdenku.
ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU