Jeden z organizátorů podpisové akce Jakub Patočka zdůraznil, že stále trvá na platnosti hlasů, které magistrát pro nečitelnost vyřadil. „Přesto se nám jich podařilo nasbírat dalších 5 813. Nyní doufáme, že zastupitelstvo říjnové referendum schválí," řekl.
Přestože se hlasy podařilo sehnat včas, zelenou říjnové referendum automaticky nezíská. „Úřad musí hlasy opět zkontrolovat, což za den nestihne. Má na to patnáctidenní lhůtu. Proto úterní zastupitelstvo referendum projednávat nebude," upozornil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.
Zastupitelstvo se ale referendem může zabývat také v případě, že tento návrh předloží přímo některý ze zastupitelů. S tím počítá Martin Ander z opozičních zelených. „Stovky, ne li tisíce z původního počtu podpisů vyškrtl úřad neprávem. Kdo umí psací písmo, nemohl je označit za nečitelné. Nemůžeme ignorovat požadavky tisíců Brňanů," připomněl Ander.
Podle Patočky magistrát neuznáním hlasů schválně zdržuje, aby nemusel vypsat referendum společně s komunálními volbami. „O jiný než říjnový termín ale nemáme zájem. Pokud nebude referendum spojené s volbami, nepřijde dostatečný počet lidí, a referendum tak nebude platné, stejně jako před deseti lety," myslí si Patočka.
Zdůraznil přitom, že pokud zastupitelstvo aktivistům nevyhoví, hned ve středu podají žalobu na město a pokusí se hlasování v požadovaný termín vymoct soudně. Proti rozhodnutí, kterým magistrát odmítl vyhlásit referendum, už aktivisté podali ke krajskému soudu žalobu před týdnem.
Zdržování Kotzian odmítá. „Kontrola byla v souladu s právním řádem a stejně tak bude vypadat další," řekl.
Případné politické tlaky komentovat nechtěl. Stejně tak se nevyjádřil k tomu, proč město před deseti dny na čtvrt roku přerušilo územní řízení pro nové nádraží v odsunuté poloze.
I přes vášnivé spory o referendum se jeho výsledky nemusí řídit hlavní investor přestavby železničního uzlu. Tedy stát. V pondělí to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „Referendum pro nás závazné určitě není. Budeme k němu ale přihlížet. Evropské dotace se těžko získávají tam, kde jsou lidé proti," řekl Novák.
Nové nádraží je podle něj možné stavět v roce 2017. Ovšem jen v případě, kdy získá potřebná povolení a stát bude mít hotovou studii porovnávající výhodnost poloh u řeky a pod Petrovem.
Právě takzvanou studii proveditelnosti teď nechává zpravovávat Správa železniční dopravní cesty. „Obě varianty prověříme ze všech pohledů. Například napojení na městskou dopravu nebo připravenost stavby. Z této studie, která bude hotová asi v květnu příštího roku, vyjde doporučení výhodnější varianty. Potom ji projednáme s magistrátem, krajem, ministerstvem dopravy a zástupci občanských iniciativ," nastínil mluvčí Správy Marek Iliaš.
ANNA FAJKUSOVÁ
TEREZA KOLAŘÍKOVÁ