Parkoviště v centru Brna jsou přeplněná, úzké ulice obestavěné vozy z obou stran tak, že nimi neprojedou auta, natož hasiči. Naopak parkovací domy zejí prázdnotou. Magistrát to má v plánu změnit. Příští čtvrtek začne jednat o spuštění projektu rezidentního parkování v Brně.

To je jedním z pilířů parkovací strategie Brna. Spolu s výstavbou parkovacích domů a odstavných parkovišť má pomoct uklidit dopravu ve městě.

Na šestnáctého července plánuje magistrát první koordinační schůzku se zástupci Brna-středu, městské policie a Brněnských komunikací k zavedení zón rezidentního parkování uvnitř malého městského okruhu. Ten vede ulicemi Husovou, Úzkou, Kolištěm a Dornychem. „Brňané se spuštění zón dočkají nejdříve v roce 2017," slíbil Vladimír Bielko z odboru dopravy brněnského magistrátu.

Kompletní téma o parkování si přečtěte ve čtvrtečním Brněnském deníku Rovnost:
- Magistrát slibuje: Parkovací domy se zaplní. Řidiči místo na ulici začnou parkovat v nich

- Ulice se vyprázdní a parkovací domy budou plné, slibuje Vladimír Bielko z odboru dopravy

Obyvatelé centra Brna si vyřídí rezidentní parkovací karty. Díky nim by podle předběžných informací nemuseli od šesti hodin večer do osmi ráno platit za parkování a měli by mít jisté, že poblíž svého domu zaparkují. Pak s autem buďto odjedou pryč, nebo zaplatí jako návštěvníci centra města.

O nové ceně za parkování pro řidiče, kteří v centru nebydlí, ještě rozhodnuto není. Zadarmo už ale nezaparkují. Parkovací automaty budou v provozu až do půlnoci, pak musí návštěvníci centra s autem odjet. Jinak je čeká odtah nebo pokuta. „I když se to řidičům nebude líbit, je zavedení rezidentních zón potřeba. Brno má na osobu víc aut než Vídeň nebo Praha, na provozu ve městě je to znát," řekla místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková.

Řidiči, kteří do středu města dojíždějí, začnou platit za stání na ulicích nebo na parkovištích víc než platí teď. „Parkují zadarmo nebo platí třicet korun za hodinu. V budoucnosti se cena zvedne v řádu desítek korun," vysvětlil Vladimír Bielko z odboru dopravy brněnského magistrátu.

Město zatím plánuje pro řidiče zvýhodnit první dvě hodiny venkovního stání. „Ty by měly být akorát na vyřízení neodkladné záležitosti na úřadech nebo návštěvu divadla," vysvětlil náměstek primátora Richard Mrázek. Pak se cena za stání zvedne, což bude motivovat řidiče, kteří se v centru plánují zdržet déle, aby stáli v parkovacích domech.

Pokud se zavedení rezidentních zón pro parkování osvědčí v Brně-středu, zavedou parkovací zóny i další městské části. „Necháváme na nich, jestli se připojí nebo ne. Je na tamních zastupitelích, aby určili, jestli jsou v jejich městských částech zóny potřeba," uvedl Mrázek. Po zavedení rezidentního parkování v jedné městské části však hrozí, že se do jiné nahrnou řidiči, kteří nechtějí parkovat dráž.

Starostka městské části Králova pole Karin Karasová se přelivu parkujících ze středu města do své městské části nebojí. „Plánujeme přistoupit k rezidentnímu parkování, co nejdříve to půjde. Jednak tak zamezíme tomu, aby u nás parkovali řidiči ze středu, hlavně ale vyřešíme velký problém s parkováním kolem budov vysokých škol," vysvětlila starostka.

Řidiči, kteří v centru města parkují, nejsou ze změny šťastní. „Asi začnu jezdit autobusem. Nechat auto v parkovacím domě a pak jít deset minut pěšky do kanceláře se mi vůbec nechce. Hromadnou dopravou mě to vyjde časově stejně a navíc ušetřím, i když za cenu menšího komfortu," řekl Petr Laštovčík, který denně do centra dojíždí a parkuje poblíž své kanceláře.

V současnosti platí lidé za stání na parkovištích v centru města třicet korun za první hodinu, za každou další započatou hodinu zaplatí o deset korun víc. Ceny za stání se v parkovacích domech různí, například v parkovacím domu Rozmarýn zaplatí řidič za hodinu pětadvacet korun, v garážích pod Janáčkovým divadlem třicet korun za každou započatou hodinu.

JAN ČAMBORA