VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta z Pionýrské zahltí okolní ulice

Brno /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Policie varuje před problémy, které očekává po uzavření Pionýrské ulice. Objízdné trasy v okolí jsou totiž příliš úzké a auta je ucpou.

14.8.2011 8
SDÍLEJ:

Ulice Pionýrská v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Kolony, desítky nehod a nervy řidičů napjaté k prasknutí. Už od pondělka až do konce září příštího roku hrozí, že takto bude vypadat část Brna na sever od centra.

Může za to víc než rok dlouhá oprava Pionýrské ulice. Ta přitom měří jen necelých čtyři sta metrů. „Řidiči, kteří těmito místy jezdí autem jen do práce, musí zvážit, zda se jim nevyplatí využít hromadnou dopravu. V opačném případě se musí obrnit velkou trpělivostí a ohleduplností,“ varoval mluvčí brněnské policie Pavel Šváb.

Důležitou čtyřproudou dopravní tepnu město za 110 milionů korun opraví kvůli havarijnímu stavu vodovodů a kanalizace. Kvůli tomu se dokonce vedení Brna rozhodlo ulici rekonstruovat dříve, než původně chtělo. „Zároveň opravíme povrch silnice a chodníky,“ podotkl Dušan Kotisa z dopravního odboru magistrátu.

Objížďky naplánoval odbor dopravy na dvou místech. „Jedna trasa vede Kotlářskou, Štefánikovou, Reissigovou a Sportovní ulicí, druhá pak Kotlářskou, Lidickou, Lužáneckou a Drobného,“ nastínil Kotisa.

Policisté ale upozorňují, že žádná z tras není ideální. „Například na křižovatce Lužánecké ulice s Lidickou je problém s přejížděním tramvajového pásu,“ upozornil mluvčí Šváb.

Chybí tunely

Policisté doufají, že se doprava rozptýlí do různých tras. „Doporučovat jakoukoliv objížďku znamená její zahlcení. Původně jsme počítali s tím, že většinu aut pojmou tunely Dobrovského. Ty se měly otevřít na konci tohoto roku, to se však nestane,“ pokrčil rameny Šváb.

Lidé z okolí Pionýrské mají z nastávající uzavírky obavy. „Bojím se, jak bude vypadat silnice v Lužánecké. Moje děti touto klidnou ulicí jezdívají na kole. Teď o ně budu mít strach,“ kroutila hlavou Jana Kohoutová.

Naopak cestující v hromadné dopravě uzavírka Pionýrské ulice nezasáhne. Pro trolejbusy linek 25 a 26 zůstane vždy jeden pruh otevřený. V obou směrech je na něj budou pouštět přetaktované semafory. „Neočekáváme prodloužení jízdní doby,“ ujistila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Řidiči trolejbusů ale tak optimističtí nejsou. „Když se stavěl most v Žabovřeskách, nabíraly tam trolejbusy minutu či dvě zpoždění. Linky, které jezdí přes Pionýrskou, však nejvíc zdržuje cesta kolem židenických kasáren. Ani čtvrt hodiny není nic neobvyklého. Jedna či dvě minuty nebudou mít na spolehlivost linky vliv,“ věří řidič, který si nepřál zveřejnit svoje jméno.

Zatímco opravy Pionýrské město uspíšilo, rekonstrukce ostatních ulic spíše odkládá. Na stamilionové investice nemá peníze. Minimálně na rok 2013 se odsouvá oprava Minské s Horovou. V roce 2012 se nestihne opravit ani Milady Horákové. „Opravy brzdí i zdržení dostavby tunelů Dobrovského. Při uzavření ulic před otevřením tunelů doprava v Brně zkolabuje,“ upozornil šéf brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

#nahled|https://g.denik.cz/50/d4/infografika_uzavirka_pionyrska_brno_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/50/d4/infografika_uzavirka_pionyrska_brno.jpg|Které trasy mohou řidiči využít v době uzavírky Pionýrské ulice.#

Tramvaje brzdí špatný stav kolejí

Vztyčeným prostředníčkem a hrubými výrazy často nešetří řidiči v autech jedoucích za tramvajemi v brněnské Minské ulici. Mnohdy se pouštějí i do nebezpečného předjíždění zprava. Tramvaje tam totiž musí kvůli špatnému stavu kolejí jezdit namísto padesátikilometrovou pouze dvacetikilometrovou rychlostí. Brněnský dopravní podnik proto v ulici nedávno rozmístil cedule, které řidičům aut vysvětlují důvod pomalé jízdy tramvají.

Řidiče však oznámení příliš neuklidňuje. „Měl jsem pocit, že to snad řidiči tramvají dělají naschvál. Navíc se tam nedá téměř nikde předjíždět. Teď už sice vím, proč jedou pomalu, ale spíš bych přivítal, kdyby město koleje opravilo,“ řekl například Radovan Minář, který jezdívá po Minské ulici do práce. Toho se ale řidiči v nejbližší době nedočkají. „Velkou rekonstrukci Minské a Horovy ulice plánoval brněnský magistrát na příští rok. Vzhledem k návaznosti na dokončení Dobrovského tunelů to však nestihne,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

To potvrdil i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Ulice začneme opravovat až v roce 2013,“ podotkl náměstek. Není však jisté, zda koleje do té doby budou v provozuschopném stavu. „Musíme ještě vyhodnotit, zda je nebudeme muset opravit dříve,“ vysvětlila Škrancová.

Podobná situace je i v ulici Dornych. Tam dopravní podnik také umístil dvě cedule. „Stav kolejí je tam opravdu špatný. Podle původního plánu měly už teď tramvaje jezdit Plotní ulicí. To se ale vzhledem k nedostatku peněz nestalo, takže spoje stále jezdí po Dornychu. V prvním pololetí příštího roku proto musíme v této ulici opravit koleje,“ podotkla Škrancová. Vedení tramvajové tratě Plotní ulicí je totiž také v nedohlednu. „Zatím nedokážu odhadnout, kdy se stavbou začneme. Brzdí ji složité výkupy pozemků,“ vysvětlil náměstek Kotzian. Kvůli špatnému stavu kolejí musí tramvaje snížit svoji rychlost také v Žabovřeské ulici, v ulici Jana Babáka nebo v kopci u Dětské nemocnice.

Náměstek brněnského primátora Robert Kotzian k plánovaným rekonstrukcím říká:

Větší opravy? Brnu chybí peníze


ROZHOVOR
– Rozkopané ulice, uzavírky a objížďky. Na tyto nepříjemnosti si museli Brňané zvykat téměř každé léto. Letos se ale se stavebními stroji setkají jen minimálně. Na nutné opravy totiž nejsou peníze. „Rekonstrukce ulic ale nadále připravujeme. I zpracovat projekt totiž trvá asi pět let,“ říká náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Kvůli dosluhující kanalizaci se začíná s opravou Pionýrské ulice. Kdy město přistoupí k dalším nutným opravám? Například rozbitá ulice Milady Horákové se měla původně rekonstruovat v roce 2011.
Rekonstrukci Milady Horákové chci do rozpočtu města zařadit pro příští rok. Obávám se však, že se to nepodaří.

Ještě větší problémy jsou v Žabovřeskách v Minské a Horově ulici. Tyto opravy oddálilo posunutí otevření Dobrovského tunelů na rok 2012. Počítáte tedy se začátkem rekonstrukce v roce 2013?
My jsme s dřívější rekonstrukcí Minské ani nepočítali. Ale v roce 2013 to už bude opravdu urgentní. Je v katastrofálním stavu.

V Dornychu zase tramvaje kvůli rozbitým kolejím jezdí jen dvacet kilometrů v hodině. Kdy ten se opraví?
Dornych se opraví po přesunu tramvajových kolejí do Plotní ulice. Tento projekt brzdí zdlouhavé výkupy pozemků, takže jeho dokončení si netroufám odhadnout.

Omezí dopravní stavby i výpadek v příjmech města se změnou rozpočtového určení daní?
Město v takovém případě přijde o devět set milionů korun. Spořit se bude muset v každé kapitole rozpočtu. A opatření to budou tvrdá, jde o zhruba desetinu rozpočtu.

Na co tedy nebudou peníze?
To nelze říct. Budeme mít určitý rozpočet a musíme jej rozdělit tak, aby byly škrty rovnoměrné.

Lze alespoň říct, zda se to bude týkat každodenní údržby, nebo velkých projektů, jako jsou opravy ulic?
To záleží na prioritách zastupitelstva při schvalování rozpočtu. Ty nemohu předvídat. Podle mne na tuto otázku odpověď neexistuje.

Věříte, že plán ministerstva změnit rozpočtové určení daní projde?
Doufám, že jej poslanci neschválí. Je to populismus.

PETR JEŘÁBEK
JAN SPĚŠNÝ

14.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stříhání keřů. Ilustrační foto.

Větve chytají do pasti řidiče i chodce. Majitelé je odstraní až po výzvě

Mladý hokejista brněnské Komety Martin Nečas.

Dobří holubi se vracejí. Martin Nečas míří zpět do Komety

Přehradu zamkl vedoucí lodní dopravy zlatým klíčem. Plavební sezona skončila

Brno /FOTOGALERIE/- Naposledy pro letošní rok se v neděli v podvečer svezli lidé na lodích brněnského dopravního podniku na Brněnské přehradě. Jednasedmdesátá plavební sezona skončila. Přehradu pro lodě symbolicky zamkli zlatým klíčem.

AKTUALIZOVÁNO

Jasno bylo už v poločase. Zbrojovka jede z Plzně bez bodu

Plzeň, Brno – Vyslechl si sice potlesk a skandování fanoušků, jenže ne z úst těch brněnských. Nového trenéra Zbrojovky Romana Pivarníka vřele přivítali příznivci Plzně, kterou ještě v minulé sezoně vedl. Návrat do známých míst se mu ale nepovedl. Brno v jedenáctém prvoligovém kole prohrálo na hřišti vedoucího týmu tabulky 0:3 a je dál předposlední. „Po fotbalové stránce se Plzni nemůžeme rovnat, ale chtěli jsme ji víc potrápit,“ posteskl si Pivarník.

AKTUALIZOVÁNO

Rozhodla oblíbenost. Kroužky vynesly do sněmovny bývalého hejtmana i primátora

Jižní Morava – Lékařský titul i všeobecná oblíbenost zamíchaly s pořadím nových poslanců, kteří ve sněmovně usednou. Možnosti zvolit konkrétního člověka pomocí kroužkování využila třeba Zdena Holomková z Březiny na Brněnsku. „U voleb jsem zakroužkovala kandidáta, kterého osobně znám. Vím, že pro naši obec dělá hodně a zaslouží si to,“ vysvětlila.

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Vstup pouze na vlastní nebezpečí a se špunty v uších. Takové doporučení dostaly stovky lidí, které se v sobotu večer vydaly na brněnské výstaviště. Zazněla tam nejhlasitější skladba světa, Symfonie sirén. Dílo poprvé představil jeho tvůrce Arsenij Avraamov v roce 1922 v ázerbajdžánském Baku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení