Jak již dřív Brněnský deník Rovnost informoval, v ulicích v historickém centru města a kolem ulic Gorkého a Antonínské by podle návrhu dopravního odboru brněnského magistrátu auta mohla jezdit pouze rychlostí třicet kilometrů v hodině. „Důvody jsou i bezpečnostní, protože právě tyto ulice jsou hustě obydlené. Navíc se díky opatření zvedne i počet parkovacích míst," vysvětlil návrh vedoucí odboru Vladimír Bielko.

Po souhlasu rady městské části tak mohou zaměstnanci Brněnských komunikací začít vytvářet projekty na zavedení zón. „Dopravní značení je nejjednodušší část projektu. Další stupeň je pak přizpůsobení ulic. Například vybudováním zpomalujících prahů na začátku zón," vysvětlila místostarostka městské části Jasna Flamiková. Podle ní mají zóny vzniknout nejpozději do konce příštího roku či začátkem roku 2017.

zóny třicet
- Největší z nich vznikne v prostoru mezi ulicemi Koliště, Nádražní, Husova, Žerotínovo a Moravské náměstí. Přímo těchto ulic se změna netýká.
- Další přibudou v okolí Grohovy, Gorkého či Antonínské.
- Menší se plánují i v Jarní ulici v Maloměřicích či v Hlavní ulici v městské části Komín.

Že se již projektem zaměstnanci městské firmy zabývají, potvrdila její mluvčí Vladimíra Navrátilová. „Zóny teď připravujeme především v centrální části Brna. A to zhruba od středu města po hranici malého městského okruhu. Další významná část je oblast mezi ulicemi Veveří a Úvoz, která se dotýká ulic Gorkého, Grohova, Antonínská," vyjmenovala Navrátilová.

Zdůraznila, že existuje mnoho různých variant, jak má finální verze opatření vypadat. Menší zóny třicet město navíc připravuje i v Jarní ulici v městské části Maloměřice a Obřany a v Hlavní ulici v Komíně.

Zpomalení aut v ulicích navazuje na strategii parkování ve městě. Její součástí je kromě jiného i zavedení rezidentního parkování. „Hlavní smysl je vytvořit prostředí vyhovující lidem, kteří v dotčených ulicích žijí. Řidiči, cyklisté i chodci si pak budou v podstatě rovni," řekla místostarostka Flamiková.

Již nyní změnu vyhlíží i lidé v Gorkého ulici. Především kvůli parkování. „V okolí je hodně restaurací a lidé do nich často jezdí autem. Večer, když přijíždím z práce, tady najdu místo k parkování jen stěží. Každé nové stání je určitě přínosné," popsal Martin Hájek.