„Řidič autobusu určitě nejel ani na oranžovou. V nočních hodinách jezdí autobusáci jak s hnojem a ne s lidmi," postěžoval si řidič osobního auta Josef Sulla, který celou nebezpečnou situaci nahrál na mobilní telefon.

Podle mluvčí dopravního podniku Lindy Hailichové neměl řidič autobusu linky 67 jinou možnost, než křižovatkou projet. „Nerozjížděl se z křižovatky, ale projížděl jí. Pokud je autobus rozjetý, na žlutý signál světelné signalizace trvající dvě a půl sekundy nemůže bezpečně zastavit, aby nezranil cestující náhlým brzděním," vysvětlila mluvčí.

Připustila ale, že konkrétní situaci i chování řidičů v noci bude dopravní podnik ještě řešit. „Vyžádáme si od Brněnských komunikací signalizační plán dané křižovatky a posoudíme ji. Navíc zaměstnanci oddělení kontrol se nyní více zaměří na kontroly večerních a nočních spojů," slíbila.

Chování řidičů nočních autobusů Brňané kritizují dlouhodobě. Především těch vyjíždějících v takzvaných rozjezdech. „Občas to je jak na závodech. A ani se nedivím. V jízdních řádech je mezi některými zastávkami minuta, někde tuším ani to ne. A když se pak naopak občas zdržuje přímo rozjezd, řidiči musí skoro lítat, aby se do předepsaných termínů vešli," poznamenal Tomáš Pokorný.

Právě rozjezdový autobus má na svědomí letos doposud nejdramatičtější nehodu dopravního podniku. Na konci května autobus linky 90 mířící na hlavní nádraží, nedojel ani na druhou zastávku. V Klimešově ulici v Ořešíně krátce po opuštění konečné havaroval. „Autobus sjel ze silnice do pole a převrátil se na bok. Dva cestující jsme ale museli vyprostit," popsala mluvčí jihomoravských hasičů Pavla Pražáková.

Tři lidé se při nehodě zranili. „Řidič i dva cestující utrpěli povrchová zranění. Jednoho muže jsme převezli do Úrazové nemocnice v Brně, řidiče a ženu do Fakultní nemocnice Brno v Bohunicích," uvedla mluvčí záchranky Barbora Zuchová.

Mluvčí dopravního podniku přiznala, že se jednalo o nejhorší letošní nehodu. „Naštěstí neměla tragické následky," poznamenala.

Právě počet nehod řidičů brněnského dopravce v poslední době roste. Vyplývá to ze statistiky za první pololetí, kterou zveřejnil. V prvních šesti měsících roku havarovali celkem jedenaosmdesátkrát. To je o třiadvacet případů více než loni a o devětadvacet více, než předloni za stejné období. Oproti loňským sedmi se letos při nehodách zranilo patnáct lidí.

Podle mluvčí podniku Lindy Hailichové ovšem není situace tak hrozivá, jak vypadá. Navýšení nehod spočívá ve změně sledování pro statistiku. „Do nehod jsme od letošního roku začali počítat ještě zranění cestujících bez toho, aby se stala nehoda," upozornila Hailichová.

Ze třinácti na třiadvacet ovšem letos vzrostl i počet nehod zaviněných přímo řidiči dopravního podniku. Mluvčí zdůraznila, že i toto číslo se dopravní podnik snaží snižovat. „Na pravidelných školeních řidičů probíráme příčiny nehod, které se pravidelně opakují. A zdůrazňujeme je. Počet nehod jednotlivých řidičů sledujeme a vyhodnocujeme. Pokud řidič bourá moc často, hrozí mu postihy," poznamenala.

Policie se staví spíše na stranu řidičů autobusů. „Profesionální řidiči v dopravních podnicích patří z našeho pohledu mezi ty nejméně rizikové," upozornil policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Podobný názor má i ředitel společnosti Kordis organizující dopravu v Jihomoravském kraji Jiří Horský. „Myslím, že jsou méně rizikoví. Ale otazníkem do budoucnosti zůstává stárnutí řidičů," varoval Horský.