"První část ústředního autobusového nádraží konečně otevírá. Má osm nástupišť se čtyřiatřiceti autobusovými stanovišti," psalo se před čtyřiceti lety v novinách. Do dnešních dnů sice nástupišť přibylo, jinak je ale na Zvonařce vidět její věk. Loni na podzim majitelé představili plány na rekonstrukci, práce začnou na jaře příštího roku.
V rámci rekonstrukce za osmaosmdesát milionů korun má přibýt nové osvětlení či odbavovací hala. První práce na osvětlení měly podle původních plánů v těchto měsících již končit. Ještě ale ani nezačaly. „Stále čekáme na schválení dotace, bez které nemůžeme začít. Do konce roku by už ale vše mělo být vyřešené,“ vysvětlil Antonín Grund, místopředseda představenstva společnosti ČSAD Holding Brno, které nádraží patří.
Zvonařka v průběhu času
1977-1978 – Dělníci staví nové autobusové nádraží. Stávající u hotelu Grand a v Uhelné ulici už kapacitně nedostačují.
1.9.1978 – Na nezastřešené nástupiště Zvonařky přijíždí první autobusy.
1981-1985 – Dělníci staví střechu s parkovací plochou.
říjen 2017 – Majitelé Zvonařky představují plány na kompletní rekonstrukci.
jaro 2019 – Pravděpodobně začnou práce na opravách.
Osvětlení začnou dělníci měnit zřejmě v březnu, nebo v dubnu příštího roku. „Musíme počkat do konce zimy,“ poznamenal Grund.
Přesto podle něj zatím lidé na Zvonařce najdou vše, co potřebují. „Pravidelně ji udržujeme, kontrolujeme bezpečnost,“ řekl.
Po rekonstrukci se cestující dočkají nové odbavovací haly na místě nynějších stánků drobných prodejců. „Bude tam kavárna i prodejna s jízdenkami,“ nastínil spoluautor úprav Zvonařky architekt Ondřej Chybík z architektonického ateliéru Chybík+Krištof loni na podzim při představení proměny Zvonařky.
Na Zvonařce při cestách do Brna vystupuje třeba Barbora Plačková ze Znojma. „Na nádraží se mi nelíbí. Vadí mi neupravené prostředí, pochybní lidé, často i zápach. Vždy se snažím odsud co nejdříve odejít,“ řekla studentka.
Zvonařkou denně projde kolem třiceti tisíc cestujících. Nádraží před čtyřiceti lety vzniklo proto, že původní autobusové nádraží u hotelu Grand už nápor lidí nezvládalo. „Provoz na Zvonařce začal prvního září 1978 na zatím nezastřešených nástupištích. Střecha s parkovací plochou vznikla až v osmdesátých letech,“ popsala minulost nádraží Alvéra Mazáčová na Internetové encyklopedií dějin Brna.