Do dvou výběrových řízení se totiž dopravnímu podniku žádná firma nepřihlásila. „Rozhodli jsme se proto vstoupit na burzu a plyn nakupovat přímo tam. Tedy čekáme, kdo a za jakou cenu nám jej nabídne. Velkým zklamáním pro nás je fakt, že se na dopravní podnik nevztahuje zastropování cen plynu," sdělila Deníku Rovnost mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová.

Se situací jsou seznámení také představitelé Brna. Brněnský dopravní podnik je totiž městská firma. „Vícekrát se do výběrového řízení nikdo nepřihlásil. Nechtěli jsme pouze pasivně čekat," komentoval radní pro dopravu Petr Kratochvíl. S vedením dopravního podniku je v pravidelném kontaktu. Skutečnost, že by dopravce neměl plyn pro příští rok si Kratochvíl neumí představit.

Masarykova univerzita v Brně, ilustrační foto
Genderově neutrální WC na Masarykově univerzitě: petice má přes tři sta podpisů

Zástupci dopravního podniku přitom během roku upravili podmínky soutěže. Nejprve poptávali firmu na roky 2023 a 2024, v druhé soutěži už pouze na příští rok. Zvýšila se i předpokládaná cena stlačeného zemního plynu o zhruba čtrnáct milionů na necelých 157 milionů.

Jak už Deník v létě informoval, problémy měl dopravce i se stávající firmou, kterou měl nasmlouvanou do konce letošního roku. Požadovala totiž několikanásobně vyšší cenu za dodávky plynu, než jaká je ve smlouvě. V krajním případě podle generálního ředitele Miloše Havránka hrozilo i vypovězení smlouvy. „Smlouva na dodavatele plynu pro letošní rok je stále platná," ujistila nyní Doležalová.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy je nyní situace na trhu s plynem složitá.. „Všechno, co je nějak závislé na plynu, je v problémech. V případě nafty zdaleka nepozorujeme takové nárůsty a hrozby, jako právě na trhu s plynem," poznamenal Kovanda.

Ruku na srdce! Krajští záchranáři v neděli lidem v brněnském centru ukazovali, jak poskytnout první pomoc. Návštěvníci si mohli vyzkoušet resuscitaci.
Ruku na srdce! Záchranáři učí v brněnském Vida centru resuscitaci, podívejte se

Zástupci dopravního podniku se s plynem snaží šetřit už nyní. „Dlouhodobě například nahrazujeme autobusy na stlačený plyn za naftové, a to především o víkendech," přiblížila Doležalová.

Kovanda míní, že stabilizování situace s plynem může trvat tři až pět let. Navíc ani pak nelze čekat návrat k cenám, které tady byly před válkou. „Záleží na tom, jak budou reagovat regulátoři a celá ekonomika, když bude jeden druh pohonu výrazně dražší než jiný. Ještě když je nyní z nafty snížená daň. V takovém případě budou dopravci zvažovat tuto alternativu nebo nějakou jinou. Pak bude na regulátorech, aby toto omezili. Jestliže dopravci budou hledat alternativy, které jsou škodlivější k životnímu prostředí, mohou to korigovat dotacemi. Ale v tuto chvíli je ve hvězdách, jak se vše vyvine," sdělil Kovanda.

Brněnský dopravní podnik se potýká se ztrátami za zvýšené ceny energií od začátku roku. Jen v květnu to bylo osmadvacet milionů. Například jen ceny elektřiny šly nahoru v desítkách procent. Díru v rozpočtu pomáhají pokrýt peníze z městské kasy. Zastupitelé už letos schválili kompenzaci 280 milionů, z toho 265 milionů právě za energie. Radní Kratochvíl dostává od představitelů dopravního podniku pravidelný měsíční hospodářský přehled.