Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve čtvrtek ve 20:00, najdete v pátečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Souboj špičkových sportovních aut Grand Tourismo. Plechové bitvy Mistrovství světa cestovních vozů. Ale možná také prestižní motocyklové klání Superbike. To je jen část ze seznamu akcí, které brněnský Autodrom chce zcela škrtnout ze svého kalendáře. Loňské hospodaření totiž skončil se ztrátou více než třiadvaceti milionů korun. Hůř jsme na tom ještě nebyli. A odnese to Brno, tvrdí vedení podniku.

Fanoušci motosportu musí počítat se zrušením drtivé většiny velkých akcí. Při životě chce společnost udržet jen brněnskou Velkou cenu. „Pořád zvažujeme, zda si ponechat mistrovství světa superbiků. Jinak s platností od příštího roku rušíme všechno kromě národních šampionátů,“ potvrdila předsedkyně představenstva Automotodromu Ivana Ulmanová.

Do kolen podle ní firmu dostala rekordní ztráta, s níž loni ukončila své hospodaření. Ekonomická krize se však na propadu podepsala jen z menší části. Chybí prý především podpora státu. „Poplatky za to, že Brno může přivítat některý ze seriálu mistrovství světa, se stále zvyšují. Zatímco pomoc z Jihomoravského kraje nebo města je v podstatě stabilní, stát už druhý rok na tyto akce nepřispívá. Na nás peníze nezbývají, mnohé sportovní podniky přitom podporu mají. Nemluvě o přístupu, který k podobným akcím existuje v jiných státech,“ namítla Ulmanová.

Z dobré kondice automotodromu, který přitahuje do Brna každoročně stovky tisíc návštěvníků z České republiky i zahraničí, totiž podle ní těží například místní hotely či obchody. Aby se název brněnského Masarykova okruhu dostal na seznam Grand Prix, přitom firmu stojí nemalé peníze. Na takzvaných zalistovacích poplatcích letos zaplatí víc než pětašedesát milionů korun.

Podle Ulmanové si automotodrom vystačí s příspěvkem, který pokryje polovinou takového obnosu. Jenže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, přes které peníze ze státní kasy do podniku proudí, podle zákona akciové společnosti podporovat nemůže. „Dotace poskytujeme občanskému sdružení Autoklub České republiky a vztahy mezi ním a automotodromem nemůžeme řešit,“ upozornil mluvčí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Gabriel.

Autoklub je zároveň patnáctiprocentním akcionářem Automotodromu Brno. A vzájemnou spolupráci si ani jedna ze stran nepochvaluje. „Peníze, které od státu dostáváme, jsou účelově vázané. To znamená, že fungujeme jen jako pošťák, který příspěvky doručí určenému adresátu. Těžko přispějeme brněnskému automotodromu řekněme dvaceti miliony korun, když na všechna mistrovství světa v České republice dostaneme milionů dohromady deset,“ namítl prezident Autoklubu Roman Ječmínek.

Do Brna dnes dorazí ekonomický ředitel Autoklubu, který zkontroluje výkazy zisků a ztrát. Brněnská akciovka totiž podle Ječmínka jednoduše špatně hospodaří. Odborníci za ztrátou vidí spíš ekonomickou krizi. „Určitě klesly například příjmy z reklamy. Nesváděl bych však problémy na státní podporu. Stát i kraje teď mají hluboko do kapsy. A volí jiné priority,“ podotkl ekonom společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

Zásadní dopad na hospodaření regionu podle něj problémy automotodromu vliv mít nebudou. Někteří podnikatelé s ním souhlasí. Řada jiných to ale vidí jinak. „Návštěvníků nám přibude při každé akci. Ale především na superbiky i Velkou cenu je kemp přeplnění k prasknutí. Bez nich nemá cenu jej vůbec provozovat. Kdyby zůstala jen jediná z akcí, bylo by to pro nás z existenčního hlediska na pováženou,“ uvedl například Simon Hájek z brněnského Autocampu Obora.