Inspiraci přitom nachází Mikulka všude – v mytologii, westernech, ale i v běžných situacích odpozorovaných na ulici. Nezaměnitelný je jeho malířský rukopis, produkuje obrazy plné svérázných postav v neskutečných situacích. O Mikulkově hravé fantazii svědčí i názvy děl jako Odlet budíků do Říma – 12:55, Žvýkačku pro Pannu Marii či Ujetá ruka železničářova a šílená drezína.

„Prostě mám takovou náturu. Škaredých věcí je dost, tak si radši ze všeho dělám legraci," svěřil se Brňan, který svému městu zůstal věrný i přes řadu nabídek, včetně těch z ciziny. V rodném městě vystudoval uměleckou průmyslovku, poté pokračoval na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Studoval v ateliéru monumentální malby Jána Želibského. Během své bohaté a hlavně plodné kariéry Alois Mikulka napsal a kresbami doprovodil na čtyři desítky knih pro děti a mládež jako například O jelenovi s kulometem, Pacička a zajíci, Karkulka v maskáčích či Supermani a medvědi. Asi padesát knih ilustroval jiným spisovatelům. Napsal také několik divadelních her, tvořil pro rozhlasového Hajaju. Od 60. let také pravidelně vystavuje doma i v zahraničí.