Silné motory, naleštěné karosérie i krásné hostesky. Automobiloví fanoušci každoročně čekají na den, kdy se otevřou brány brněnského výstaviště a vstoupí na půdu své vytoužené Mekky, přehlídky světových aut s názvem Autosalon. Jeho nový ročník začal v pátek dnem, či spíš nocí otevřených dveří – Autosalon night open. Letošek je ve znamení hospodářské krize. A nového pavilonu P.

Přestože začátek noci otevřených dveří výstaviště se vstupem zdarma ohlásilo na šestou hodinu, ještě v sedm hlavní brána zeje prázdnotou. Ruch se dá pozorovat až v místech, kde vyrostl největší výstavní hala ve Střední Evropě a nová chlouba výstaviště, pavilon P. „Autosalon je letos ve třech pavilonech,“ ohlásí hned u vstupu ostraha. Že je to dost málo, si všímají i návštěvníci.

„V rámci krize je Autosalon slabší, sestupnou tendenci brněnských výstav pozoruji celý svůj život. Letošní rozsah mě dost zarazil, dřív byl Autosalon po celém výstavišti,“ svěřuje například Jiří Valenta z Brna, který na Autosalony chodí pravidelně. Oceňuje ale přehlídku historických českých kabrioletů značky Aero v pavilonu Z. „Je to nádhera,“ zasní se Valenta.

Přehlídka automobilek a distributorů zabírá až další dva pavilony, P a F. V „Efku“ se zvědavci kupí hlavně kolem luxusního sporťáku s názvem Pagani Zonda, který je celý vyrobený z karbonu. Pro drtivou většinu návštěvníků zůstává jen nedostižným snem i tento vůz za sedmadvacet milionů korun. Na celém světě je jich pouhých pětadvacet. Vedle něj stojí jeho žlutý bratříček. „Máme tu dvě auta celkem za čtyřicet milionů. Ale lidi zajímá i nová Artega,“ láká hosteska distributora, který vozy vystavuje.

O několik tříd níž míří Radek Pohořelický, který na brněnský Autosalon přijel až z Kolína. „ Na autosalony přijíždím pravidelně, ale dnes jsem tu zvlášť kvůli speciálnímu programu Autosalon night. Zajímají mě novinky střední třídy, takové volkswageny či opely. Zvažuje koupi auta, ale výstava mě zajímá i obecně. Je to slabost každého chlapa,“ přiznává Pohoře­lický, který okukoval naleštěné BMW.

Na své si přijdou zejména malí návštěvníci. Čekají ve frontě na miniaturní elektromobily, kterými si mohou projet trasu ohraničenou pneumatikami. „Moc se na jízdu těším, jsem tu už druhý rok,“ svěřuje sedevítiletý Dan Bartoš.

O pár minut později už začíná slavnostní proslov k otevření nového pavilonu P. Eurokomisař a bývalý předseda české vlády Vladimír Špidla v něm hovoří o historii automobilového průmyslu. „Začalo to vše kolem roku 3000 před naším letopočtem, kdy Sumerové vynalezli kolo,“ vypráví Špidla. Ke konci salvnostních projevů jedna z hostesek se neudrží na nohou a omdlévá. Je čas přestřihnout pásku. Nůžek se zmocňuje brněnský primátor Onderka. „V této nelehké době hospodářské krize BVV řeší situaci investicí do budoucnosti. Pavilon P bude držitel mnoha rekordů, bude nejen největší, ale i multifunční ,“ věští Onderka.