Zaplňují ji lidé, kteří míří za prací, do obchodu nebo třeba za přáteli. Pohybují se tam také cyklisté a jezdci na koloběžkách rozvážející jídlo. Projíždějí jí tramvaje. Pěší zóna v historickém centru Brna je den co den frekventovaným místem. Jeho ruch ještě zvyšují auta, jejichž řidiči někdy výrazně překračují povolenou rychlost dvacet kilometrů v hodině. Dvojnásobně i víc.

Ukázalo to rychlostní měření, které od začátku července provádí brněnští strážníci. Zkontrolovali desítky aut, přestupků dosud zaznamenali okolo deseti. „Obecně řidiči tato pravidla dodržují, jsou mezi nimi ale i výjimky. Mezi nimi i motorista, kterému strážníci naměřili šestačtyřicet kilometrů v hodině, tedy překročení o šestadvacet kilometrů,“ upřesnil mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

S měřením rychlosti v pěší zóně hlídky počítají i do budoucna. „Asi není nutné připomínat, že i v ní je výraznější překročení rychlosti bodovým přestupkem. Může za ně hrozit i zákaz řízení, třeba při překročení rychlosti o více než čtyřicet kilometrů v hodině nebo ve stanovených případech při recidivě,“ upozornil Ghanem.

Návrh proměny Mendlova náměstí v Brně.
Blíž k novému Mendláku v Brně: odsouhlasili projekt, práce začnou na podzim

Rychlých řidičů si všímají i chodci. „V historickém centru často nejezdí předepsanou dvacítkou. Není to bezpečné, když si vezmeme, kolik se tam pohybuje chodců. Občas musím autům uhnout,“ podotkl třeba Tomáš Tkadlec.

Představitelé města opatření k zamezení rychlé jízdy řidičů nechystají. „Napadá mě jedině úsekové měření, které ale nejde zavést. Třeba když řidič vjede rychle z jedné strany, pak zastaví na nějaký čas u své provozovny a zase rychle vyjede, nemůže to stejně fungovat,“ vysvětlil brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

V pěší zóně musí být podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka obezřetní kvůli rychlé jízdě řidiči i chodci. „Když mají pěší na hlavě sluchátka a nedávají pozor, je to velmi nebezpečné. Je třeba vzájemná ohleduplnost a tolerance. Řidič ví, že musí v zóně dodržovat rychlost. Stejně tak si i chodci mají uvědomit, že v ní nejsou jediní,“ uvedl odborník.

Motorkář boural u kruhového objezdu mezi Podolím a Bedřichovicemi.
Velké štěstí motorkáře: v bezvědomí ležel na kruháči, našla ho hlídka z Šlapanic

Podle radního Brna-středu pro dopravu Jana Mandáta z dosavadních výsledků měření plyne, že v něm strážníci musí pokračovat. „Potvrdily se stížnosti některých obyvatel, že tam auta rychlost nedodržují. Zároveň ukazují, že je legitimní diskuse o tom, kolik vozů má povolený vjezd do pěší zóny,“ řekl Mandát. V současnosti do ní smí na základě povolení vjet zhruba šest tisíc aut.

Měření rychlosti aut v pěší zóně

- V historickém centru Brna měří strážníci od začátku července.

- Používají ruční laserové radary, které nasazují běžně i u přechodů pro chodce, zastávek hromadné dopravy, škol a školek.

- Rekordmanem je motorista, který 46 kilometrů v hodině, rychlost tedy překročil o 26 kilometrů v hodině.

- Strážníci dosud zkontrolovali desítky aut.

- Přestupků zatím zaznamenali okolo deseti.

- Měřit plánují i do budoucna.

OLDŘICH HALUZA

LUKÁŠ SOLAŘ