Podle analytika společnosti Cyrrus Marka Hatlapatky cenového stropu benzín v České republice dosáhl v druhé polovině letošního dubna. „Tehdy stál průměrně litr naturalu 95 víc než pětatřicet korun. Od té doby ceny mírně klesají. Celorepublikový průměr nyní činí čtyřiatřicet korun a padesát haléřů,“ informoval Hatlapatka. Doplnil, že na jižní Moravě se nicméně průměrná cena benzínu na pětatřiceti korunách za litr stále drží. Nafta je asi o sedmdesát haléřů levnější.

Hatlapatka vysvětlil, že předčasné jarní zdražení zavinily nepokoje na severu Afriky a na Blízkém východě. „Napětí v těchto oblastech sice ještě není úplně zažehnáno, přesto pravděpodobně cena ropy již dále neporoste. Dokonce je možné, že ještě klesne,“ sdělil ekonom. Hatlapatka upozornil, že cena ropy není jediný faktor, který ovlivňuje výslednou cenu pohonných hmot. Záleží také na kurzu koruny k americkému dolaru a maržích maloobchodníků.

Benzín tradičně v létě zdražuje, protože nastává hlavní motoristická sezóna. „V tomto období lidé více cestují a to umožňuje maloobchodníkům marže mírně zvýšit,“ uvedl Hatlapatka. Dodal, že k zdražení nahrává i fakt, že česká koruna vůči americkému dolaru, v němž se ropa obchoduje, oslabuje v letních měsících kvůli odlivu dividend do zahraničí.

Provozovatelé čerpacích stanic souhlasí s Hatlapatkou, že letošní vývoj cen je výjimečný. „K mírnému zdražení ale podle mého názoru v nejbližších týdnech ještě dojde. Rozhodně to ale nebude v řádech korun, spíše jen v haléřích,“ řekl provozovatel čtyř čerpacích stanic na jižní Moravě Pavel Semerád. Upozornil, že kromě tří základních faktorů ovlivňujících cenu nafty a benzínu, má na ni velký i dopad i vysoká spotřební daň.

Přestože cena benzínu a nafty v současnosti nestoupá, spíše stagnuje, až klesá, taxikářům na čele dělá vrásky pořád. „Všude ve světě je to tak, že jeden kilometr v taxíku stojí zhruba stejně jako litr benzínu,“ řekl jednatel brněnské společnosti Lido Taxi Petr Štefek. Postěžoval si, že zatímco za litr benzínu zaplatí i více než pětatřicet korun, sazbu na kilometr mají pevně nastavenou na třiceti korunách.

Štefek řekl, že se dá natankovat levněji, pokud člověk mezi benzínkami vybírá. „Ale jezdit třeba pětadvacet kilometrů daleko kvůli benzínu se už zase nevyplatí. Že rozdíly mezi cenami na různých čerpacích stanicích jsou velké, potvrdil i autodopravce z Rousínova na Vyškovsku Zbyněk Krejčí. „Nejdražší je to samozřejmě přímo v Brně a pak na dálnicích,“ uvedl Krejčí.