Osmadvacetiletý student doktorského studia Marcel Vytečka se zabývá zpracováním a přenosem obrazu. Vždycky ho fascinovaly drony a roboti. Proto na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity rozjel před rokem projekt, který nemá obdoby nikde jinde ve světě. „V našich laboratořích zkoušíme simulovat kolejový provoz. Kamery na lokomotivách snímají okolí, zaměřují značky nebo překážky. Pak zpětně posílají data do počítačů, které je vyhodnocují a informují strojvůdce," říká student.

Za patnáct let by tak vlaky mohly jezdit úplně samy. Aby se na kolejích v Jihomoravském kraji zvýšila bezpečnost. „Člověk není stroj a existuje riziko, že selže. A vlaková trať je ideální ke zkoušce takového systému. Počítač se jen soustředí, kudy vede cesta," vysvětluje Vytečka.

Profese jako výpravčí, strojvedoucí nebo dispečer tak možná jednou zmizí z vlakové dopravy. Zatím vše vědci testují na minivlacích v modelovém kolejišti. „Je to model reálné trati, která fungovala v meziválečném období. Jsou tam třeba stanice Kuřim nebo Veverská Bítýška," doplňuje.

S vývojem mu pomáhají i studenti informatiky. Od příštího roku dokonce mohou v novém volitelném předmětu vytvořit program, který automaticky řídí vlaky podle jízdního řádu i aktuální situace na trati.

Vytečka plánuje systém po dokončení nabídnout železničním společnostem. „Nejprve bychom ale museli vyzkoušet kamery na testovacích lokomotivách," přibližuje. Celkové náklady odhaduje na několik set tisíc korun.