Královopolské tunely měly odvést dopravu hlavně z Králova Pole a Žabovřesk. Právě tam žije třeba Iveta Zieglová. Jestli tunely městské části pomohly, si není úplně jistá. „Aut na silnicích neustále přibývá, takže bych spíš řekla, že kdyby tu se stávající dopravou tunely nebyly, byla by situace nejspíš výrazně horší. Dokud ale nebude dostavěný celý úsek okruhu kolem Žabovřesk a vyřešené zúžení silnice, není situace zdaleka vyřešená a doprava plynulá,“ zhodnotila.
Právě na takzvaný trychtýř v Žabovřeskách, ve kterém se spojují jízdní pruhy do jednoho, se mají už příští rok zaměřit dělníci. Po několikerém zdržení totiž žabovřeský úsek městského okruhu získal zelenou. „Počítáme se začátkem stavby v druhém čtvrtletí příštího roku,“ slíbila mluvčí ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
Za viníka zdržování výstavby všech částí městského okruhu mluvčí Ledvinová označila nejen problémy s neplatným posouzením vlivu staveb na životní prostředí. „Zdržují nás také výkupy pozemků,“ poznamenala.
S tím se silničářům snaží pomoci i Brno, které pod zamýšlenými silnicemi pozemky vykupuje. „Například na letošní rok máme v rozpočtu vyčleněných 110 milionů korun na výkup. Z toho pětačtyřicet na etapu Tomkovo náměstí, dvacet na Rokytovu ulici a pětačtyřicet na Žabovřeskou ulici,“ vyčíslila Zuzana Taušová z tiskového střediska magistrátu.
Další část okruhu, kterou plánuje ředitelství dálnic začít stavět, je úsek u Tomkova náměstí v Obřanech. „Stavba je ve fázi přípravy projektu pro výběr stavební firmy. Také nyní vykupujeme pozemky, abychom mohli získat stavební povolení,“ vyložila mluvčí Ledvinová.
Rozhovor k tématu s náměstkem primátora Richardem Mrázkem čtěte ve čtvrtečním tištěném vydání Brněnského deníku Rovnost.
Dělníci už přitom pracují na křižovatce ulic Karlovy a Provazníkovy v sousedství Tomkova náměstí. „Využíváme přípravného období pro některé úvodní stavební zakázky. Se začátkem stavby počítáme pro rok 2020 a s dokončením všech prací o tři roky později,“ doplnila mluvčí.
K tunelům v Králově Poli se pojí několik nej. „Jde o snad nejdéle připravovanou stavbu z dosavadního okruhu. Územní rozhodnutí získala už v roce 1994, ale dokončená byla až o osmnáct let později. Jde také o v České republice nejdelší tunel ražený pouze v jílech,“ vyjmenovala některé zajímavosti Ledvinová.
Při stavbě se dělníci snažili zmenšit vliv poklesu půdy pod domy kvůli ražbě. „Celkem přizvedli šestadvacet domů, čímž u nich snížili možné škody,“ vyzdvihla jednu z použitých technologií mluvčí.