Moderní červené a bílé přístřešky na Mendlově náměstí
Moderní přístřešky na zastávce Mendlovo náměstí.Zdroj: Deník/Kristýna Komárková
Netradiční vzhled mají nové přístřešky na Mendlově náměstí. Červená barva zdobí zastávky na nástupišti pro trolejbusové linky.
Za svou krátkou dobu užívání mají i své kritiky. Námitky k nim má například cestující Miluše Špičková. „Zastávka na Mendlově náměstí mi přijde málo chráněná. Když například prší, nebo fouká silný vítr, nedá se tu dostatečně schovat. Pocítíte to, když je plná zastávka a čekáte na autobus delší dobu,“ přiblížila své výhrady Špičková.

Brněnský radní pro územní plánování Petr Bořecký ovšem tvrdí, že hlavním cílem vybudování těchto přístřešků bylo zajistit místo právě pro krátkodobé přečkání. „Nechtěli jsme vytvářet prostředí, které by lákalo k mnohahodinovým pobytům lidem, jejichž přítomnost by běžným cestujícím přístřešek znemožnila využít. Z našeho pohledu tak jde o nejlepší možný kompromis,“ vysvětlil v úterý radní.
Naproti na zastávce tramvaje číslo 1 jsou totožné přístřešky v bílé barvě.
Zastávka Grohova
Tramvajová zastávka MHD Grohova.Zdroj: Deník / Attila Racek
Podle některých obyvatel nelogicky umístěné přístřešky jsou v Grohově ulici. U obou tramvajových zastávek jsou netypicky otočené na druhou stranu od kolejiště.
Stojí na chodníku, a ne přímo na nástupišti jmenované zastávky. „Tuto zastávku absolutně nechápu. Neměly by se otrocky dodržovat normy, ale rovněž přemýšlet, jak to bude sloužit lidem,“ sdělil dříve Deníku Rovnost Martin Veselý.
Podobně otočené přístřešky Brňané najdou i v Horově a Minské ulici v Žabovřeskách.

Osamocené lavičky na Pálavském náměstí ve Vinohradech
Lavičky na Pálavském náměstí.Zdroj: Lukáš Solař
V blízkosti trolejbusových zastávek Pálavské náměstí v části Vinohrady pak lidé najdou unikát v podobě osamocených laviček pro jednoho. Končí tam autobusové linky 78 a N99 a trolejbusová 27.

Přístřešek pod mostem na zastávce Osová ve Starém Lískovci
Přístřešek umístěný pod mostem byl na brněnské Osové tramvajové zastávce ve směru do Starého Lískovce.Zdroj: Deník/Gabriela Pirklová
Cestující čekající na tramvaj v zastávce Osová ve Starém Lískovci byli krátký čas chránění dvakrát. Kromě toho, že je chránil most, dodavatelská firma tam umístila také přístřešek. „Je to úplně zbytečné a nedává to žádný smysl. Tady je vidět, že někdo při práci vůbec nepřemýšlel. Jsou to vyhozené peníze,“ sdělil v minulosti Deníku třeba Martin Krátký.

Přístřešek brzy zmizel a nahradil ho nový umístěný tak, aby už nebyl pod mostem. „Při jeho umísťování zřejmě došlo k nedorozumění, na které jsme zhotovitele stavby okamžitě upozornili. Přístřešek jsme nechali firmu neprodleně odstranit a řešíme jeho přesunutí na místo, kde by dával smysl,“ vysvětloval tehdy generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Chobotnicová zastávka na Loosově
Zastávka Loosova.Zdroj: Lukáš Solař
Netradičně pojatá je autobusová zastávka v brněnské Lesné. Přístřešek na zastávce Loosova má tvar chobotnice. Vznikla před více než deseti lety podle návrhu architekta Jana Kaplického.
Zastavují tam autobusy linky 57 jedoucí směrem na Klarisky. Někteří cestující nerozumí, proč má přístřešek právě tvar chobotnice. Podle oslovených cestujících většina lidí stejně sedí na lavičkách vedle.

Lavička pro odpočinek řidičů
Na snímku je lavička, která je umístěna na brněnském náměstí Svobody. Je určená výhradně pro odpočinek řidičů tramvaje.Zdroj: Deník/Kristýna Vítová
Podle pamětníků bývala na každé konečné brněnské městské hromadné dopravy lavička označená, že je pro odpočinek řidičů.
Představitelé brněnského dopravního podniku proto pro připomenutí této tradice usadili letos v létě jednu na náměstí Svobody. „Lavičku jsme našli na Borovince, tak se zrodil náš nápad. Konzultovali jsme jej s odborníkem na historii brněnské městské hromadné dopravy Ivanem Nedělkou," řekl v létě generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Podle informací od Nedělky mívala taková zastávka také štítek s označením Režijní zastávka pro řidiče. Je umístěná pod označníkem, který upozorňuje na zastávku historické linky H4.