Minulý rok otevřel nový podnik v brněnské Slatině Jiří Biegun. Funguje od loňského září. „Za prvé to byl můj sen a za další jsem měl naplánované, že ji otevřu, a tak jsem to splnil. Navíc jsem do toho investoval docela dost peněz a nechtěl jsem to dál odkládat,“ vysvětloval Biegun Deníku Rovnost.

I přes těžké komplikace posledních let šla podle něj kvalita kavárenské kultury ve městě nahoru. Tvrdí, že stále méně lidí chce dříve vyhledávaného turka ve skle, případně vídeňskou se šlehačkou. „Začínají chápat, že káva je kvalitní věc, když je správně udělaná. Ke mně nechodí zákazníci pouze kvůli dobré kávě, ale také se tu potkávají na obchodních schůzkách. Tím, že sídlíme ve Slatině, je tu dobré parkování a hosté nemusí zajíždět do centra,“ sdělil.

Jeho slova potvrzuje například brněnský podnikatel Zdeněk Novotný, který do celosvětově oblíbeného nápoje investuje měsíčně tři tisíce korun. „Lidé v práci chtějí dražší druh, osobně na kávu občas někam i zajdu,“ říkal.

Množství kaváren v Brně označil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek za velmi překvapivé. „Pandemii navzdory se od roku 2018 počet kaváren zvedl z 227 na 368. Rostl i počet restaurací a vináren,“ informoval mluvčí.

Podobného názoru je i Tomáš Konečný, majitel brněnské kavárny Kafec. "Nárůst kaváren v Brně za poslední čtyři roky o dvě třetiny je dost neuvěřitelný. Na druhou stranu jsem rád, že se kávová kultura ve městě neustále rozvíjí a za každý nový dobrý podnik, který se otevře," svěřil se podnikatel.

Podle brněnské zastupitelky pro oblast marketingu a cestovního ruchu Kristýny Černé je Brno svým kavárenským a barovým životem známé po celé republice. „V letošním průzkumu Obraz Brna v názorech obyvatel České republiky se ukázalo, že spojení Brna s gastronomií vzrostlo za posledních pět let skoro o dvacet procent. Pro město je to jeden z pilířů, na který láká turisty. Nicméně plné podniky a teď v létě i zahrádky svědčí o tom, že setkávání u dobrého jídla nebo pití je i součástí každodenního života Brňanů,“ uvedla zastupitelka.

Čeká město ještě další rozšíření, nebo narazilo na strop? Například ekonom Petr Pelc je přesvědčený, že platí druhá možnost. „Nárůst kaváren je způsobený tím, že spousta stravovacích zařízení v době pandemie přešla právě na formu kavárny, protože je to daleko flexibilnější podnik než klasická restaurace nebo bar. Kavárna může sloužit jako jiný typ stravovacího zařízení, aniž by měnila název či nabídku jídel a nápojů a navíc nemá takové nároky na personál,“ tvrdí odborník.