Na častější rozdávání botiček v nejužším centru města apeloval brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Současně upozornil, že náklady již zdaleka neodpovídaly nynějším požadavkům. „Nechceme se vydat žádnou represivní cestou, pouze ještě efektivněji omezit vjezd osobních vozů do srdce Brna. Už po měsíci a půl je patrné, že se provoz v centru výrazně zmírnil,“ potvrdil ve středu navýšení poplatku radní Kratochvíl. Dodal také, že si lidé omezení vjezdu veskrze pochvalují.

V uplynulém měsíci řešili brněnští strážníci v centru města přibližně dvě stě padesát pokut a provedli zhruba šest set kontrol. Třetina řidičů přitom potřebné oprávnění pro vjezd do vyznačené oblasti neměla. „Za poslední rok jsme v této oblasti zaznamenali více než 38 tisíc přestupků. Naše hlídky v nejužším centru co do počtu dopravních přestupků nejvíce zaměstnává Zelný trh, Masarykova, Veselá či Jezuitská ulice, v širším centru je to Rooseveltova, Nádražní, Husova a Orlí ulice. Oprávněnosti vjezdů do historického se strážníci věnují od července a v srpnu v nich pokračují,“ sdělil mluvčí brněnských strážníků Pavel Šoba.

Historické centrum Brna zatěžují těžkotonážní vozy, které svou váhou ničí dlažbu.
Zpřísnění vjezdu na náměstí Svobody v Brně: auta jen dopoledne, taxi úplný zákaz

Řidiče u vjezdu do historického centra hlídky většinou zastaví a zjišťují, zda má jeho vozidlo povolení. Pokud v databázi nefiguruje, neumožní šoférovi kvůli podezření z přestupku pokračovat dál. „Pokud řidič v Brně najde na svém autě takzvanou botičku, zavolá na dispečink naší dopravní jednotky, kde nahlásí místo a registrační značku zablokovaného vozu a zůstane na místě do příjezdu strážníka. Ten botičku po projednání přestupku a při splnění všech zákonných podmínek sundá,“ popsal standardní postup Šoba.

Nejčastějším prohřeškem šoférů je zneužívání takzvaných kotoučových parkovišť v historickém centru města. „Počet situací, kdy řidiči nevyznačí čas příjezdu, představuje více než pětinu všech dopravních přestupků spojených s parkováním v této oblasti. Následuje nerespektování dopravních značek a stání v pěší zóně mimo určená místa. Hlídky kromě toho zaznamenávají a postihují stání nebo jízdu na chodníku,“ uvedl Šoba.

Tří a půl letá Antonie Chrástecká už za pár měsíců bude chodit bez ortézy.
Příběh vážně nemocné dívky z Brna: nohu jí zachránil nový způsob léčby

Aktuálně projedou šoféři náměstím Svobody pouze od šesti hodin ráno do půl jedenácté dopoledne. Povolení obdrží jen abonenti, rezidenti, zásobování a poskytovatelé služeb. Taxislužby a carsharing mají vjezd na náměstí zakázaný úplně. „Aktuálními opatřeními se snažíme co nejvíce zklidnit dopravu právě na náměstí Svobody, kde se v létě koná množství hojně navštěvovaných a kulturních akcí,“ vysvětlila před zavedením omezení primátorka Markéta Vaňková.

Náměstím Svobody nyní projede zhruba tisíc aut denně, z toho dvě stě tvoří taxi, dvě stě rezidenti, sto padesát abonenti a zbytek další skupiny. Oprávnění pro vjezd do historického centra má jedenáct tisíc vozů a přímo na pěší zónu pět tisíc aut. Kroky města podporují i představitelé centrální brněnské městské části. „Chceme centrum města, které je živé, bydlí zde lidé a pěší se cítí bezpečně. Navržené řešení vychází vstříc lidem, kteří v oblasti bydlí i pěším návštěvníkům centra," konstatoval dříve starosta Brna-středu Vojtěch Mencl.