Husa klub chce, aby loď Dallas, dřívější Moskva, zůstala na přehradě. „Brněnské parníky v padesátých letech vyrobili v Brně. Je to něco, čím se můžeme i dnes pochlubit, na co můžeme být pyšní, co můžeme druhým ukazovat,“ zdůvodnil Tomáš Mozga z Husa klubu. Loď podle něj může sloužit i nadále jako místo pro výstavy, pořádání kulturních akcí, kavárna nebo místo, kde děti můžou poznat prostředí lodní dopravy.

Mozga si myslí, že brněnský dopravní podnik si mírně protiřečí, když mluví o tom jak si cení lodí a lodní dopravy a potom uvažuje o jejich odprodání. „Minulý týden jsem se v vedením dopravního podniku sešel. Zachování lodě Dallas na přehradě je podle nás jediná možnost, jak může přesvědčit veřejnost o tom, že si brněnských parníků skutečně váží,“ řekl Mozga.

Přesný plán, jak plavidlo využít Mozga ještě nemá. „Jako místo pro setkávání, nebo cíl výletů škol a školek může kotvit na vodě. Pokud to bezpečnostní nebo provozní podmínky neumožní může stát i na břehu. Hlavní je, aby zůstala na přehradě,“ uvedl Mozga.

Husa klub chce Brňany pro jejich myšlenku nadchnout i Brněnským džemováním pátek 29. dubna. „Po celém městě budou hrát v ulicích hudebníci. Do teď se nám jich přihlásilo asi třicet, ale pořád se přidávají další. Peníze, co vyberou do futrálu, chceme potom předat dopravnímu podniku,“ vysvětlil Mozga. Uznal, že vybraná suma na zachování lodě pravděpodobně stačit zdaleka nebude, a že jde spíše o symbolické projevení zájmu.

Dopravní podnik iniciativu vítá a odmítá, že by někdy chtěl něco jiného. „Naše snaha neprodávat některou ze starých, dnes již můžeme říct historických, lodí vždy byla a stále trvá. Uvažovali jsme dokonce o zachování provozu některé z lodí. To se bohužel ukazuje do budoucna jako technicky nemožné, protože plavební správa už těmto lodím nedá povolení k plavbě,“ vysvětlila tisková mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová. Připomněla, že kromě jedné lodi, kterou prodali na Vranovskou přehradu, všechny zůstali na území Brna.

Loď Pionýr stojí pod novým jménem Kometa u hřiště v Komárově a loď Bratislava slouží ve sportovním areálu v Komíně. „O prodeji dalších lodí se opět uvažuje pouze pod podmínkou zachování lodí v Brně, ideálně přímo na břehu přehrady,“ informovala Škrancová. Dodala, že jednu z lodí si Dopravní podnik nechá pravděpodobně k účelům, které navrhuje Husa klub, jen ještě není jisté, která z trojice Dallas, Veveří nebo Brno to bude.

Nápad zachovat lodě na přehradě se zamlouvá i brněnskému primátorovi Romanu Onderkovi. „Je to zajímavý záměr. Určitě by tam aspoň jedna ze starých lodí měla zůstat. Už jsem toto téma zaslal předsedovi představenstva dopravního podniku, aby ho posoudil,“ řekl Onderka.

Ponechat lodě na přehradě si přejí i samotní Brňané. „Je to kus historie. Bylo by dobré, aby to tam zůstalo,“ myslí si Jiří Božek. Jedno z dobrých využití lodi je podle něj třeba kavárna na břehu, kde by se mohl občerstvit třeba při cyklistickém výletu.

Odlišný názor má Ondřej Charvát. „Bydlím v Brně už šest let a lodí po přehradě jsem se ještě neprojel. Vím, je to trošku ostuda, ale mám jiné starosti,“ řekl Charvát. Z lodí viděl prý jenom Kometu na souši v Komárově. „Není to špatný nápad, jenom bych nechtěl, aby se kvůli nostalgii nešetřilo a zdražilo se kvůli tomu jízdné,“ podotkl Charvát.

MICHAL FILÍPEK