Brněnská cestovní kancelář Invia letošní sezonu zaznamenala větší zájem o dovolenou v Chorvatsku. „Přestože jsme si mysleli, že už tam všichni byli, zájem o tuto destinaci stoupá. Už to nejsou kempaři, ale lidé s dětmi, kteří upřednostňují kvalitní hotely s bazénem, kde je klid a zároveň blízkost moře. Od loňska se nám průměrná cena za jednoho člověka a zájezd zvedla ze sedmi tisíc na 7600 korun," sdělil mluvčí cestovky Michal Tůma. Mezi nejžádanějšími zeměmi se drží Řecko, Itálie, Bulharsko a Turecko.

Na Chorvatsko se přímo specializuje brněnská cestovka Adria Sun. „Lidé se čím dál víc zajímají o pobyty all-inclusive a o hotely s bazénem. Chorvatští hoteliéři se tomu teprve přizpůsobují. Řada z nich říká, že bazény jsou zbytečná věc, když mají to nejhezčí moře na světě," řekl vedoucí kanceláře Radek Tyl.

Podle něj se stále projevují důsledky krize a lidé proto vyhledávají různé zvýhodněné akce, jako jsou zájezdy koupené na poslední chvíli nebo naopak ve větším předstihu.

Letošní změna občanského zákoníku zasáhla i do oblasti zájezdů. Zkrátila se například lhůta pro reklamaci. „Na její vyřízení má spotřebitel nově jen jeden měsíc. Vady by měl řešit neprodleně, tedy ideálně hned na místě u delegáta, aby se daly odstranit ještě za trvání zájezdu. Po uplynutí jednoho měsíce je lhůta promlčená. Pořadatel zájezdu může u soudu namítnout, že právo zákazník neuplatnil včas a soud pak toto právo nepřizná," vysvětlila předsedkyně brněnského Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace Gerta Mazalová.

Okamžité řešení reklamací může z vlastní zkušenosti doporučit i Jana Pospíšilová. „Zájezd jsme si vybrali kvůli hotelu, který měl být 50 metrů od moře. Nakonec to bylo půl kilometru. Hned první den jsme si stěžovali a podařilo se nám vyjednat alespoň slevu," poznamenala Brňanka.

Česká obchodní inspekce s kontrolami cestovek začala už na jaře. Na jihu Moravy nevyhověly dvě společnosti z osmi prověřovaných. „Nejvíce nedostatků se týkalo formální podoby přijetí a vyřízení reklamací a špatném informování o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění," informovala mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Podle ní mají lidé pečlivě číst obchodní podmínky cestovních kanceláří a agentur a zejména zůstat obezřetní při hledání v internetových nabídkách „Spotřebitelé tu mohou uzavřít nevýhodnou smlouvu kvůli přednastaveným formulářům. Samozřejmostí by mělo být také vyhledání referencí a reakcí spokojených či nespokojených klientů vybrané cestovní kanceláře," doporučila Fléglová.

Do obtížné situace se turisté mohou dostat, pokud jejich cestovka v době zájezdu zkrachuje. Odborníci doporučují lidem prověřovat, jestli je jejich kancelář pro tento případ pojištěná. Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže je však riziko krachu v České republice nízké. „Poslední roky ukázaly, že náš obor je stabilní. Ke krachům cestovních kanceláří ostatně dochází i v zahraničí a často ve větší míře než u nás, kde nedosahují ani jednoho procenta," upozornil.