Do letošního jara mohly na přehradu jen lodě s elektrickými motory. Vše změnila dubnová vyhláška ministerstva dopravy, o které Brněnský deník Rovnost už informoval. „Přehrada je plná jiných sportovních lodí. Navíc lidé často plavou z jednoho břehu na druhý a naftové čluny by je mohly ohrozit," bojí se cestovatel Petr Jahoda, který je člen petičního výboru. Na přehradě strávil celé dětství a také nyní žije poblíž.

Obává se i znečištění. „Co se stane, až taková loď shoří nebo se potopí? Navíc i tankování je problém. Byl jsem v mnoha přístavech a všechny byly podobně znečištěné jako benzinové pumpy," upozornil Jahoda.

Podpisy zatím sbírá deset dní a má jich několik stovek. „Potřebujeme ale další. Musíme jich mít dva tisíce, aby se dokumentem zabývalo město a ministerstvo," uvedl Jahoda. Petiční archy najdou zájemci na Jahodových webových stránkách. „Podle zákona musí být všechny podpisy na petici vlastnoruční. Proto je potřeba, aby si lidé arch vytiskli a poslali nám jej poštou," řekl cestovatel. Petici plánuje roznést i po restauracích v okolí přehrady.

Dokument už podepsali například i lidé z Českých Budějovic nebo Plzně. „Uvědomují si, že Brněnská přehrada je unikát, a chtějí ji tak zachovat," poznamenal organizátor. Podle jeho informací je přehrada v Brně jediná nádrž na světě, na které plují jen lodě s elektrickým motorem.

Autoři petice doufají, že by dokument mohl pomoct při jednání magistrátu s ministerstvem. Město totiž s provozem naftových člunů také nesouhlasí. „Může nám to pomoct," připustil náměstek primátora Richard Mrázek. Dodal, že magistrát chce úřad přesvědčit, aby vyhlášku pro Brno zrušil. Tomáš Neřold z ministerstva vzkázal, že až petici dostanou, budou se jí zabývat.

Povodí Moravy se mezitím připravuje na jednání s přerovskou plavební správou. Musí jí předložit návrhy na umístění plavebních znaků a bójí kolem koupacích míst. „Předpokládáme, že tyto znaky na přehradu umístíme v červenci," řekla mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková.