Stížnost na řízení podala společnost Dial Telecom, která argumentovala tím, že je zadání ušité na míru firmě Erika. Úřad na ochranu hospodářské soutěže opravdu správnost dokumentace zpochybnil. „Úřad získal pochybnosti o souladu úkonů a postupů zadavatele se zákonem, a to zejména při vymezení minimální úrovně technických kvalifikačních předpokladů a dodržení zásady transparentnosti při stanovení dílčího hodnotícího kritéria," uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda.

Letos na jaře dopravní podnik toto sporné řízení zrušil a v červnu spustil nové, tentokrát však hodnotu zakázky vyčíslil na osm a půl milionu korun na dva roky. Ta tak spadá do kategorie zjednodušených podlimitních. Předtím totiž podnik nabízel vítěznému zájemci pětadvacet milionů korun na čtyři roky. „Díky zkrácení doby na dva roky se můžeme dříve rozhodnout, jestli chceme změnit podmínky. Cenu jsme snížili, protože jsme ze zkušenosti z prvního řízení poznali, že se dá služba pořídit levněji," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Dopravní podnik tentokrát oslovil pouze tři firmy, které prošly podmínkami už v prvním řízení. „Měli jsme už povědomí o tom, že tuto službu umí poskytnout a šlo nám o rychlost zavedení," doplnila Hailichová.

Mezi vybranými firmami je opět Erika, kterou podle některých názorů první řízení zvýhodňovalo. Vyjádření vedení firmy se však Brněnskému deníku Rovnost získat nepodařilo. „Tady vám k tomu nikdo nic neřekne," sdělila pouze do telefonu recepční.

Podle právníka protikorupční organizace Transparency international Petra Leyera má podnik na změnu zadání zakázky právo. „Zjednodušené podlimitní řízení opravdu může přinést snadnější administraci zakázky. Zároveň by však neměl dopravní podnik rezignovat na co největší přístupnost a transparentnost řízení, které zajišťuje především řízení otevřené," komentoval.

Dopravní podnik tvrdí, že hlavním důvodem je urychlení celého procesu. „Jsme veřejná společnost a lidé mají proto právo na kontrolu, ale bohužel v našem prostředí to už přerostlo v nástroj na zdržování. Doplácí na to pak cestující, kteří se té služby ne a ne dočkat. Proto jsme se rozhodli jít cestou zjednodušeného řízení," namítla Hailichová.

Brněnská sms jízdenka na hodinu a čtvrt bude stát devětadvacet korun a celodenní přijde na devětadevadesát korun. Systém funguje už v několika městech v republice. „U nás jsme sms jízdenky zavedli v září roku 2010 a od té doby si získaly velkou oblibu mezi cestujícími. Z jednotlivě prodávaných jízdenek jich šestnáct procent prodáme přes sms, pětatřicet procent si lidé koupí elektronicky Plzeňskou kartou přímo ve voze a devětačtyřicet procent tvoří papírové jízdenky," informoval Václav Nykles z plzeňského dopravního podniku.