Občas na náměstí Svobody v historickém centru Brna vidí Tibor Sedláček projíždět kurýra rozvážejícího jídlo rychle kličkovat mezi lidmi, až jezdci musí ustoupit, aby je náhodou nesrazil. „Chápu, že někudy musí jet, ale když matka s kočárkem musí uhýbat cyklistovi, aby se dítěti nic nestalo, je to prostě špatně,“ podotkl mladý muž. Někteří lidé kvůli rychlé jízdě kurýrů na kolech, koloběžkách či jednokolkách píšou stížnosti na radnici Brna-středu. Z magistrátu poslali nedávno úřední výzvu firmám zajišťujícím rozvoz k proškolení kurýrů na kolech.

Kurýři

* Dovoz jídla v Brně zajišťují především firmy Dáme jídlo, Bolt a Wolt.
* Historickým centrem města jezdí hlavně kurýři na kolech, koloběžkách či jednokolkách.
* Někteří Brňané si stěžují na jejich rychlou jízdu.
* Představitelé Brna-středu podali podnět k zajištění bezpečnosti v pěší zóně.
* Z magistrátu se na trojici firem nedávno obrátili s výzvou k proškolení kurýrů.

Dokument, který má Deník Rovnost k dispozici, adresovali do Dáme jídlo, Boltu a Woltu. Zmiňují rapidní zájem o dovoz jídla za poslední dva roky i související zvýšení stížností Brňanů nespokojených s rychlou jízdou jezdců. „Apelujeme na vás a žádáme o proškolení kurýrů v oblasti pohybu v pěší zóně s povoleným vjezdem cyklistů podle zákona o provozu na pozemních komunikací,“ napsal ve výzvě vedoucí odboru dopravy Pavel Pospíšek.

Na magistrát se kvůli stížnostem obrátili představitelé Brna-středu. „Lidé nám píšou, volají, sdělují to osobně. Za poslední měsíce si jich stěžovalo hodně. Nejde přitom jen o provozovatele rozvozu. Někteří jezdí normálně a nikomu nevadí, ale jiní v pěší zóně vyloženě závodí, což je problém,“ řekl radní pro dopravu Jan Mandát.

Firmy kurýry zaškolují ještě před nástupem do pozice. Řešení v návaznosti na výzvu zástupci Dáme jídlo připravují. U Woltu nové nařízení momentálně neplánují, pro jezdce ale připravují nové vzdělávání.

Jedinou firmou, která na aktuální výzvu už zareagovala, je Bolt. „Naše partnerské kurýry jsme obratem vyzvali k ještě větší opatrnosti a ohleduplnosti při jízdě v historickém centru města a všude tam, kde je větší koncentrace chodců,“ uvedl za společnost Marek Maxa.

Podle Jiřího Dubského, který jako kurýr rozváží jídlo na kole, někteří pěší při chůzi nevěnují pozornost jiným lidem okolo nich. „Fascinuje mě, že chodci vchází do kolejí na náměstí Svobody či v Masarykově, kudy jezdíme, úplně bez rozhlédnutí se. Okolí vůbec neřeší. Ohleduplnost má být určitě oboustranná,“ poznamenal Dubský.

V pěší zóně musí lidé na kolech a podobných strojích jet maximální rychlostí dvacet kilometrů v hodině. Chodce nesmí ohrozit.

OLDŘICH HALUZA
ŠIMON HERMAN