Obchodně­společenské centrum. Tak nějak by měla vypadat budova hlavního vlakového nádraží v centru Brna už za několik let.

České dráhy totiž připravují jeho revitalizaci jako součást projektu Živá nádraží. Vybraly pro to firmu Brno new station development.

„Projekt spočívá v tom, že si investor pronajímá prostory a investuje do nich. V Brně konkrétně má závazek investovat sto třicet milionů korun do odbavovací budovy tak, aby odpovídala nárokům na cestování v jednadvacátém století. Cestující by se neměli bát jít na záchod a ani by je neměli obtěžovat bezdomovci,“ uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Jako první přijdou na řadu s opravou prostory pro cestující, fasáda budovy a některé komerční prostory. „Jsme připraveni hned po podpisu smlouvy začít s přípravnými pracemi. Ty se dotknou i okolí Benešovy ulice. Předpokládáme úzkou spolupráci s městem ohledně dopravní situace. Mohli bychom tam postavit například velkokapacitní podzemní garáže,“ řekl ředitel společnosti Brno new station development Radek Konečný.

Okolí takzvané Malé Ameriky na Nových sadech obsadí nové byty. Památkově chráněnou budovu u současné tržnice navíc investor zrekonstruuje.

Podpis dohody zatím nepovolila dozorčí rada Českých drah. Její předseda a náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek to vysvětluje tím, že smlouva zatím nesplňuje některé podmínky města Brna. „Jakoukoliv činnost na území města a kraje musí firma konzultovat s primátorem i hejt〜manem. To se

dosud moc nedělo. Společnost se teď bude muset hodně snažit, aby všechno slíbené splnila,“ prohlásil Kocourek.

close zoom_in

Obnažme viadukt

close zoom_in Vize, jak by mělo okolí brněnského nádraží vypadat, vznikla už před třemi lety v ateliéru architekta Petra Hrůšy. Až dosud ležela v šuplíku.

Jak by podle vás měl prostor kolem nádraží vypadat?
Drážní pozemky by měly uzavřít okruh, který byl plánován jako metropolitní promenáda se spoustou výstavních budov, jako je například staré divadlo nebo nová Janáčkova opera. Podobné budovy by mohly stát na celém okruhu. A jednou z nich je také nádraží. To by i se svými kolejemi mělo dostat podobu promenádního centra se spoustou zeleně a přitažlivými aktivitami.

Nenaruší tuto vizi rychlodráha, o které se začíná uvažovat?
Projekt rychlodráhy se teprve rodí, ale do naší vize okružní třídy přesně zapadá. Spočívá v tom, že se propojí historické jádro s regionem. Rychlodráha nemůže mít charakter těžkých vlaků, ale spíš takového kočáru. Samozřejmě elektrického.

Kudy by regionální vlaky jezdily?
Podle mě by bylo ideální vést koleje po starém tělese z roku 1839, které do Brna přivedlo takový římský viadukt, který je nyní zahrabaný. Bylo by zajímavé ho obnažit a postavit doprostřed parku.

Záhady kolem investora

Kolem pronájmu pozemků pod brněnským vlakovým nádražím se od začátku objevovalo mnoho nejasností a spekulací o tom, že za změnami s přesunem brněnského nádraží mohou být něčí soukromé zájmy.

Brněnský Deník Rovnost už začátkem roku zjistil, že s firmou Brno new station develop〜ment, která zakázku získala, má spolupracovat finanční skupina AXA. Její českou a slovenskou pobočku navíc v době výběrového řízení vedl současný generální ředitel drah Petr Žaluda.

Takové propojení se nelíbilo brněnským politikům. „Pokud České dráhy obchod přihrály firmě, v které v době její účasti na výběrovém řízení pracoval jejich nový ředitel, jedná se o evidentní konflikt zájmů. A o přípravu tunelu pozemků v samém centru Brna,“ prohlásil tehdy brněnský radní Jiří Zlatuška.

České dráhy ale takové spekulace odmítly. „AXA se nám ozvala už v květnu loňského roku, tedy tři čtvrtě roku před nástupem Žaludy do funkce generálního ředitele Českých drah. Tedy v době, kdy vůbec nemohl uvažovat o tom, že by jednou ředitelem byl,“ bránil se mluvčí drah Ondřej Kubala.

Nikdo z drah ani společnosti Brno new station development navíc ze začátku nechtěl prozradit, kdo se za firmou skrývá. „České dráhy selhaly a zvolily nešťastnou komunikační strategii,“ vysvětloval člen dozorčí rady Českých drah Vojtěch Kocourek