Hamburger, hranolky nebo čínské nudle nasytí hladový žaludek. Do trolejbusu nebo tramvaje však rychlé občerstvení nepatří. Cestující, který jí v brněnské hromadné dopravě, tím porušuje přepravní řád. Pokud dotyčný nechce jídlo schovat, má řidič právo vykázat ho z vozu, někdy i s doprovodem strážníků.

Cestující za to může dostat až tisícikorunovou pokutu. Spoj zase může mít až několikaminutové zpoždění. „Jedná se o krajní situaci. Řidič nemá v úmyslu zdržovat cestující. Oni sami často situaci chápou. Ještě se nám nestalo, že by někdo žádal za zpoždění náhradu,“ upozornila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.

Podobnou situaci zažila například Petra Komárková. „Dost jsem spěchala. Na zastávce Úvoz nastoupila do trolejbusu číslo 25 dvojice, která právě večeřela hranolky se smaženým sýrem. Řidič je proto vyzval, aby jídlo schovali, nebo aby vystoupili. Nic se však nedělo. Zavolal proto strážníky. Než přijeli, dvojice s poklidem dojedla, vystoupila, přestoupila do dalšího trolejbusu, který nás dohnal, a my pokračovali se skoro desetiminutovým zpožděním,“ popsala svoji zkušenost Komárková.

Případů, kdy řidič volá strážníky a spoj získá větší zpoždění, podle Pohanové však není mnoho. „Stává se to tak desetkrát do měsíce. Lidí, kteří v dopravních prostředcích jedí, je mnohem víc. V praxi to často vypadá tak, že řidič strávníka jednou upozorní, případně mu pohrozí zavoláním městské policie a ostatní cestující se snaží dotyčnému domluvit, protože samozřejmě není v jejich zájmu, aby měl spoj zpoždění,“ podotkla Pohanová.

Potvrzuje to i mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková. „Nejvíce jezdíme pomáhat revizorům s černými pasažéry. Případů, kdy nás řidič zavolá k nějakému člověku, který porušuje přepravní podmínky tím, že ve voze jí, není mnoho. Většinou se stává, že hlídka dorazí na místo a člověk mezitím dojí nebo stihne vystoupit a přesednout do jiného spoje,“ vysvětlila Kapitančiková. Pokud však dotyčného řidič zdrží, může dostat pokutu od přivolaného revizora až ve výši tisíc korun.

Přísný dohled

I kvůli těmto případů spustilo vedení dopravního podniku společně s brněnskými strážníky v roce 2008 projekt důsledného dodržování smluvních přepravních podmínek. „Řidič musí hlavně sledovat trasu a dbát na správný čas odjezdů, ale součástí jeho práce je i snaha o zajištění co nejpohodlnějšího a nejpříjemnějšího cestování zákazníků. Pokud řidič vidí cestujícího s jídlem, u kterého hrozí, že by mohlo znečistit vůz nebo ostatní cestující, upozorní ho, aby ho schoval nebo vystoupil,“ uvedla Pohanová. Dodala, že se řidiči snaží toto pravidlo dodržovat opravdu pečlivě.

Tuto zkušenost má i řidič tramvaje Michal Makar. „To, že cestující v tramvaji jí, je celkem běžné. Když jej uvidím nastupovat s jídlem, které by mohlo ušpinit ostatní, vyzvu ho, aby ho schoval nebo vystoupil. Většinou lidé poslechnou. Párkrát se mi ale stalo, že jsem nabral asi čtyřminutové zpoždění, protože jsem se musel dohadovat s neukázněným cestujícím,“ řekl Makar s tím, že mu často pomohou i ostatní lidé, kteří strávníka z tramvaje svými poznámkami vyženou.

Souhlasí s ním i Brňanka Jana Lipenská. „Nevadí mi, když si někdo ukousne sušenku. Pokud však jí v trolejbuse celý oběd, vadí mi to. Je to bezohledné,“ myslí si Lipenská.