První vlaštovkou jsou tři tramvaje M8C z německého Heidelbergu. „V květnu jsme uzavřeli smlouvu a spolu s Krnovskými opravnami a strojírnami postupně opravíme tři tramvaje typu M8C a dodáme je do Heidelbergu. Z této zakázky získá Dopravní podnik peníze, které můžeme dál využít ve vlastních investicích," potvrdil ve čtvrtek generální ředitel podniku Miloš Havránek.

Hodnota oprav tramvají je osm milionů korun. Podle mluvčí dopravního podniku Lindy Škrancové to ovšem není čistý zisk. „Je třeba odečíst například peníze za materiál," podotkla.

První článek rekonstruované tramvaje z Německa dorazil do dílen ve vozovně v Medlánkách minulý týden. „Naši zaměstnanci články tramvaje vybaví veškerou kabeláží, dodají obložení, madla a výsuvné plošiny. Zkrátka zkompletují celý interiér včetně dílčích úprav a nalakování," popsal vedoucí ústředních dílen Tomáš Chaloupecký.

V medláneckých dílnách dopravní podnik staví pro vlastní potřebu rekonstruované tramvaje Vario či kompletuje nízkopodlažní články pro tramvaj KT8. „Z Krnova nám je přivezou a my je tu doděláme. Zatím jsme takto pracovali jen na naších tramvajích. Ale rekonstrukce pro třetí stranu je pro nás vítaná příležitost pro přilepšení," podotkla mluvčí Škrancová.

Dodala, že se dopravní podnik nebrání i zakázkám mimo Evropu. „Spolupracujeme i s uzbeckým Taškentem. Domluvili jsme se na rekonstrukci šestatřiceti podvozků tramvají. Tato zakázka má hodnotu přes dva miliony korun," řekla Škrancová. Opravené podvozky putují po čtyřech kusech opět do Krnova, kde z nich v tamních dílnách složí celé tramvaje. „Ty pak na nákladním vlaku jedou po trase dlouhé pět tisíc kilometrů na východ až do Taškentu," doplnila Škrancová.

Dopravní podnik má letos z rozpočtu města miliardu a 731 milionů korun. Kvůli rostoucím cenám materiálů a energií by ale potřeboval ještě o sto milionů více. „Snažíme se šetřit na provozu i investicích. Například jsme ustoupili od plánovaného nákupu sedmi nových trolejbusů za devadesát milionů korun. A koupíme devět ojetých za poloviční cenu," podotkla Škrancová. Dodala, že podnik získává peníze navíc také pronájmem reklamních ploch na budovách a komerčními jízdami či plavbami lodí.

Zjistit, jak ještě více ušetřit na dopravě chtějí i radní města Brna. Včera proto zadali takzvaný audit dopravní obslužnosti Brna. „Jeho cílem je určit, jak je možné optimalizovat veřejnou dopravu a provést analýzu možných změn. Bude se zabývat tím, do jaké míry jsou linky hospodárné, které je třeba posílit a kde naopak ubrat," uvedl náměstek brněnského primátora pro dopravu Robert Kotzian. Nevyloučil přitom, že díky auditu město změní vedení některých linek, či počet nasazovaných spojů.

Audit dopravní obslužnosti bude mít město za tři měsíce. „Zaplatíme za něj 454 tisíc korun," doplnil mluvčí města Pavel Žára.