Cesta rodáka z brněnské Líšně od počátku nesměřovala k sochám. Původně profesionální hudebník se sochařskému umění věnuje do poloviny osmdesátých let. Mimo to restauruje a vyřezává betlémy. V díle se inspiruje tvorbou gotických a barokních mistrů.

U děl Netík klade důraz na detaily, ať už jde o výrazy tváře nebo řasení šatů. Nejčastěji pracuje se dřevem, oblíbil si ořech. „Jsem asi blázen, ale umění je pro mě prakticky vším. Měl by se v něm promítat celý svět, věci pod námi i nad námi, vlevo i vpravo. K tomu patří duchovní rozměr i kvalitní práce, srdce i hlava,“ vysvětlil sochař.

Dílo Netíka je úzce spjato s náboženstvím. Obrazy z bible a anděly doplňují také betlémy. Malý model vánočního města mohou obdivovat lidé v líšeňském kostele v Brně, větší v Břeclavi. „Volali mi z Českého centra z Bruselu, že můj betlém vystaví v prosinci v kostele Notre Dame při vánočním koncertu klasické hudby,“ pochlubil se umělec. Kromě katedrály v Bruselu byl velký betlém vystaven i v Pantheonu v Římě.



Cenu na mezinárodním bienále ve Florencii získal Netík i díky podpoře Brna, jeho účast spolufinancoval i Jihomoravský kraj. „Nominace mě příjemně překvapila. Soutěže se účastnilo čtyři sta padesát umělců z pětasedmdesáti zemí. Nejsem zastáncem soutěže v uměleckých oblastech, není to sport ani byznys, i když se v poslední době vývoj umění tímto směrem bohužel ubírá,“ shrnul Netík.

close Jiří Netík získal třetí místo na mezinárodní soutěži ve Florencii, porota hodnotila celkový přínos umělce pro společnost, zaujaly především sochy andělů. info Zdroj: Archiv Jiřího Netíka zoom_in

JOLANA HALALOVÁ