Radní nesouhlasí s plány státu na zavedení mýtného nejen v Brně, ale i v jeho nejbližším okolí. „Úprava novely vyhlášky o provozu na pozemních komunikacích by se v Brně týkala zpoplatnění Velkého městského okruhu,“ popsal náměstek brněnské primátorky Petr Hladík.

Zpoplatnění okruhu je podle něj nesmysl. „Především jej potřebujeme nejprve dobudovat. Navíc chceme, aby lidé jezdili po okruhu a ne aby jej objížděli středem města kvůli nutnosti platit mýtné,“ dodal Hladík.

O tom, v jakých úsecích budou nově řidiči kamionů za průjezd platit, plánují zástupci ministerstva rozhodnout v polovině letošního roku. „V té chvíli se budou řešit také mýtné sazby na jednotlivých úsecích,“ vzkázal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Na další úseky silnic prvních tříd se má systém mýtného rozšířit od ledna příštího roku. „Rozsah výkonově zpoplatněných pozemních komunikací rozšíříme o devět set kilometrů silnic první třídy,“ popsal mluvčí.

Mýtné se však podle něj přímo Brna nedotkne. „Silnice první třídy jsou zpoplatněné pouze mimo zastavěné území obcí. Takže na území Brna nebude žádná silnice první třídy zpoplatněná,“ ujistil Jemelka.

Na plány ministerstva dopravy si stěžují někteří autodopravci. „Mýtné je vlastně daň. Jakákoli daň přitom komplikuje podnikání a zdražuje služby. Za nás se jedná o krok špatným směrem,“ kritizoval například jednatel společnosti Moss logistics Jiří Kadrnka.

Podle něj totiž ani zpoplatnění dalších úseků silnic úlevu městům nepřinese. „Stát chce jen vybírat peníze, ale na infrastrukturu kašle. Kde to jde, tak především zahraniční řidiči zpoplatněná místa objíždí, což je případ třeba dálnice mezi Brnem a Břeclaví. Její objížďka bývá často plná,“ upozornil jednatel.

Dopravní společnosti se na chystané rozšíření mýtného začínají připravovat už nyní. „Musíme vyjednávat s našimi obchodními partnery a přepočítávat ceny našich služeb. Žádné jiné složitější vybavení naštěstí pravděpodobně potřeba nebude,“ popsal Kadrnka.