Výstava se věnuje pouze třem velkým továrnickým rodinám, jejichž příjmení nesou i tři slavné brněnské vily. O jiných milovnících silných aut totiž badatelé neobjevili žádné zmínky. Největšími propagátory automobilismu byly podle tvůrců výstavy členové rodiny Löw-beer. „Dá se o nich říct, že byli propagátoři automobilismu. Nejenom, že byli členové nejstaršího autoklubu na Moravě, ale vlastnili i řadu velmi luxusních a rychlých aut. Patřila mezi ně i Lancia Lambda nebo kompresorové Mercedesy," zdůraznila hlavní tvůrkyně výstavy a kurátorka sbírky historických vozidel v brněnském technickém muzeu Sylvie Zouharová Dyková.

Největší piráti silnic byli Ernest a Fritz Löw-Beer. „Milovali rychlá a silná auta. Jízda v autě pro ně byla i projev společenské prestiže. Ačkoli měli k dispozici šoféry, mnohem raději usedali za volant sami. Při jízdě se nebáli porušovat zákony. Máme zdokumentované, že v rejstříku trestů Fritze Löw-Beera je mnoho různých pokut nebo napomenutí. Například za rychlou jízdu," uvedla kurátorka.

Nedaleko sídlící rodina Tugendhatů měla také poměrně rozsáhlý vozový park. Netrvali ovšem na tom, aby je jejich vozy reprezentovaly. „Zajímali se více o architekturu a umění. Podobně prakticky nahlížela na automobily i rodina Stiassni," doplnila.

Automobil Tatra 30 se zakázkovou karosérií na nádvoří vily Stiassni.

Tomu odpovídaly i částky, které jednotlivé rodiny do nákupu aut vkládaly. „Máme doložené, že rodina Stiassni vlastnila Tatru 50, která v té době stála kolem šedesáti tisíc korun. To je ovšem zanedbatelná částka oproti vozům Löw-Beerů, kteří za ně utráceli i 350 tisíc," poznamenala Zouharová Dyková.

Drahá auta však neznamenaly jen náklady na koupi vozu. Nákladný byl i jejich provoz. „Auta měla obrovskou spotřebu paliva i oleje. Bylo potřeba, aby se o ně někdo staral. Proto jejich majitelé potřebovali šoféra nebo garážmistra. I přesto je třeba po pěti letech vyřazovali. Běžní praxe třeba u šlechty byla, že starší luxusnější vozy dávali hasičům, kteří si je předělali a dál používali. Běžný člověk by si je nekoupil," vysvětlil Karel Kupka z měsíčníku Motor Journal, který se na nové výstavě také podílel.

Platit se musely také daně za provoz aut. „Mnohdy se proto stávalo, že se některé registrační značky používaly pro více aut, aby jejich řidiči ušetřili," dodal Kupka.

Některé z typů vozů, které používali brněnští továrníci, si mohou lidí prohlédnout už v pátek. Součástí doprovodného programu k výstavě nazvané Auta brněnských továrníků je totiž sraz historických vozů. „Asi dvacítka aut vyjede od vily Stiassni a po průjezdu městem zaparkují před vilou Löw-Beer," přiblížila vedoucí vily Löw-Beer Petra Svobodová. Několik luxusnějších exponátů pak bude zaparkovaných přímo na zahradě vily. Včetně vozu Austro-Daimler ze sbírky brněnského technického muzea, který je kulturní památka.