Brněnští vědci našli protein, který potlačuje vznik rakoviny prsu a vaječníků

Brno – Zákeřná nemoc, smrtelná diagnóza a bezradní lékaři. Rakovinou prsu či vaječníků každoročně v Jihomoravském kraji onemocní stovky žen. Vědci z Brna, které je považované za centrum výzkumu v České republice, se na ně zaměřili a našli způsob, jak je možná v budoucnu léčit. Spočívá ve funkci jednoho z proteinů v těle, který umí opravit již poškozené buňky. Jiným a lepším způsobem než ostatní proteiny. Právě jím se brněnští vědci chtějí inspirovat a v budoucnu předejít vzniku rakoviny.

17.7.2015 2 AKTUALIZOVÁNO 17.7.2015

Ilustrační fotoFoto: Deník/Hlinková Michaela

Že se buňky poškozují, je podle vedoucího vědeckého týmu z Masarykovy univerzity a Mezinárodního centra klinického výzkumu Fakultní nemocnice u svaté Anny Lumíra Krejčího přirozené. „Může za to vliv UV záření, radiace, chemických látek a jiných vlivů. Poškozují DNA, která je nositelkou genetické informace, a je zodpovědná za řízení buněk," popsal.

Právě proteiny se podílí na opravě zlomů v DNA. Pokud proces opravy selže, můžou se kvůli neopravené DNA začít buňky nekontrolovaně množit. „To vede ke vzniku nádoru," dodal Krejčí.

Jeho tým zjistil, že jeden z proteinů opravuje DNA lépe než jiné proteiny. „To se dosud vůbec nevědělo. Je to významný poznatek pro léčbu nádorů prsu a vaječníků," uvedl Krejčí.

Podle něj je to však otázka mnoha let. „Budeme hledat látky, které by mohly funkci proteinu zastoupit. Až je najdeme, budeme je několik let zkoumat a pak teprve přestoupíme na zvířata. Pokud se vše osvědčí, lze uvažovat o klinickém testování na lidech. Může to trvat ale i deset a více let," uvedl Krejčí.

Zaměří se hlavně na látky, které už lékaři klinicky využívají. Aplikovat je později zkusí na lidi, kterým hrozí rakovina, aby zpomalili její rozvoj.

Je však možné, že se látka nepodaří najít, nebo bude mít i jiné účinky, a proto nepůjde použít. Navíc objev platí pouze pro rakovinu prsu a vaječníků. „Jen u několika typů nádorů je totiž přímá souvislost genetiky s rakovinou," vysvětlil prorektor Masarykovy univerzity pro výzkum Petr Dvořák.

I proto například Rostislav Vyzula z Masarykova onkologického ústavu zatím zůstává skeptický. „Není to jednoduchá záležitost. Léčba takových nádorů je hodně komplikovaná. Je to ale možný krůček v pomyslné mozaice, který může v léčbě rakoviny výrazně pomoct. Zásadní a nejdůležitější ale zůstává prevence," shrnul.

Počet rakoviny prsu a vaječníků navíc podle něho stále stoupá. „Je to ale právě díky screeningu, lékaři registrují vyšší výskyt časných stádií. Velké procento žen však prevenci stále zanedbává. Jako i třeba Zuzana Chaloupková. „Na kontrole jsem nebyla dva roky a pokročilá diagnóza rakoviny prsu mě v pětadvaceti letech hodně překvapila," vzpomínala Brňanka.

Na včasnou prevenci upozorňuje i kampaň Měsíc raka, která vyzývá, aby ženy raději zašly na prohlídku. V Česku každý rok přibude šest tisíc nových případů rakoviny prsu a na její následky zemřou dva tisíce. Jen na jižní Moravě každoročně rakovinou prsu nově onemocní stovky žen. Navíc je nejčastějším typem nádorů, na který ženy v kategorii od dvaceti do čtyřiapadesáti let umírají.

Autor: Veronika Gecová

17.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
Lukáš Vraštil z Brna.

Po první brance jsme se sesypali a Plzeň dominovala, litoval Vraštil

Nově zvolený rektor JAMU Petr Oslzlý.

JAMU povede Petr Oslzlý. Nově zvolený rektor působil i jako poradce Havla

S autem skončil v tramvajovém kolejišti. Řídil pravděpodobně pod vlivem drog

Brno /FOTOGALERIE/ – K neobvyklému vozidlu v kolejišti museli vyjíždět krátce před půlnocí v noci na pondělí brněnští hasiči. V Žabovřeské ulici pomáhali řidiči, který po nehodě skončil i s autem na tramvajové trati.

Tabla prvňáčků: představíme ZŠ v Brně-Žebětíně, Rajhradu, Měníně a Ivančicích

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka – pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic. Seriál s fotkami prvňáčků najdete vždy ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Socha prezidenta Masaryka opět "promluvila". Padnu, stálo na háčkované dečce

Brno – Socha prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka na Komenského náměstí promluvila. Alespoň prostřednictvím háčkované dečky, která se na ni v pondělí dopoledne objevila. Nesla slovo Padnu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.