Rozšířenou dálnici D1 mezi 194. a 196. kilometrem se třemi pruhy v každém směru měli silničáři původně zprovoznit příští rok v červnu. Po jednáních se zhotovitelem stavby se jim ale podařilo finální termín uspíšit. „Zhruba v polovině letošního srpna bychom mohli přehodit provoz na dokončenou levou část dálnice a začít rozšiřovat pravou polovinu. Se zhotovitelem jsme se dohodli na dokončení úprav a úplné spuštění provozu v polovině dubna příštího roku," řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Zhotovitelem stavby je firma Metrostav Infrastructure. Podle ředitele společnosti Zdeňla Ludvíka je pro stavaře rozšiřování D1 v Brně extrémní výzvou. „Díky šikovnosti našich lidí jsme nyní byli investorovi schopní nabídnout zkrácení této stavby o třiašedesát dní. To ale znamená, že celou druhou polovinu mostu musíme postavit za půl roku, a to přes zimu," podotknul Ludvík.
Urychlení stavby bude stát sedmdesát milionů korun navíc. „Jsem přesvědčený o tom, že je to správně vynaložená investice, a to právě s ohledem na komplikace, kterým tady motoristé čelí. Se správou železnic jsme vyjednali také změnu termínu výluk, což také není jednoduché," sdělil ministr dopravy Martin Kupka. Dělníci totiž staví mimo jiné i nad železniční tratí.
Nahrává se anketa ...
Za dva měsíce, o které bude rozšíření D1 dokončené oproti původní plánům dříve, úsekem projede pět milionů vozidel. „To je úspora pěti milionů komplikací. V okamžiku, kdy se podaří rozšířený úsek otevřít, to navíc bude znamenat průjezd třemi pruhy v obou směrech," dodal Kupka.
Kromě času nakonec silničáři ušetří i peníze. Projektanti původně odhadovali náklady na 1,3 miliardy, nakonec bude rozšíření v tomto úseku stát zhruba jednu miliarda korun.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Trolejbus v Brně na lidský pohon? Víme, proč ho museli tlačit.
S rozšiřováním dálnice D1 mezi jejím křížením s dálnicí D2 a křižovatkou Brno-centrum úzce souvisí i výběrové řízení na opravu první ze zmíněných křižovatek. To vypsali silničáři vloni v prosinci. Nabídky by měli obdržet letos v květnu. „Po otevření obálek budeme nabídky vyhodnocovat, a také jednat o tom, zda s výstavbou začneme ještě letos před zimou, nebo ji odsuneme až na dobu po dokončení zkapacitnění tohoto úseku D1. Tak, aby se dopravní omezení vzájemně nekomplikovala a situaci jsme ještě nezhoršili," vysvětlil Mátl.
Rozšíření D1 na šestipruh je v plánu v celé délce dálnice od Kývalky až po Holubice. Téměř třicetikilometrový úsek je rozdělený do sedmi staveb, které na sebe navzájem navazují. Po rekonstrukci se má zlepšit plynulost provozu. Úprava prvního úseku mezi 194 a 196 kilometrem začala vloni v létě. Úsek mezi sjezdem na D2 a silnici 52 je jedním z nejvytíženějších dálničních míst v České republice. Projede tudy šestasedmdesát tisíc aut denně.
Podle Ředitelství silnic a dálnic mají být všechny úseky hotové v roce 2030.