Semafory v kříženích upřednostní přijíždějící vozy hromadné dopravy, ať už tramvaje, trolejbusy nebo autobusy. „Systém funguje tak, že vůz vysílá informaci o své poloze, směru a zpoždění. Na základě požadavků o preferenci v průjezdu řadič křižovatky vyhodnotí situaci a provede úpravu signalizačního plánu,“ popsala mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Jedná se o už čtvrtou etapu dlouhodobého projektu Řízení dopravy a sběr dopravních dat ve městě Brně. „Jeho cílem je zvýšení kvality řízení dopravního provozu, snížení nehodovosti, zvýšení efektivity dopravy pro cestující jak individuální, tak městskou hromadnou dopravou na území města. Navýší se také kvalita sběru informací o stavu dopravy prostřednictvím kamerového systému na křižovatkách řízených semafory pro dispečerské funkce řízení dopravy,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková.
Modernizace se letos týká sedmi křižovatek. Třeba Křenové ulice s Kolištěm, Gajdošovy s Táborskou nebo Křížové s Václavskou. „Zrekonstruujeme šestici světelných signalizačních zařízení. Součástí oprav bude i kamerový dohled a preference hromadné dopravy. V jedné křižovatce kamerový dohled zřídíme zcela nově. Dohromady jednapadesát řadičů semaforů vylepšíme, přičemž u některých z nich vyměníme i světelné zdroje za LED a také počítáme s funkcí upřednostnění hromadné dopravy,“ přiblížila Anna Dudková z magistrátu. Kromě křížení se modernizace dočkají také přechody pro chodce v ulici Kociánka a Sportovní.
Křižovatky k letošní modernizaci
- Provazníkova - Merhautova
- Křenová - Koliště
- Gajdošova - Táborská
- Rooseveltova – Moravské náměstí
- Křížová – Václavská
- Tábor – Kounicova
- Palackého třída – Husitská
Přibližně pětasedmdesát milionů korun získají na projekt představitelé města z evropských dotací. „Pokryjí nám pětaosmdesát procent způsobilých nákladů,“ sdělila Vaňková.
Sedm zmodernizovaných křižovatek se přidá k dalším v Brně, kde semafory upřednostňují jízdu pro městskou hromadnou dopravu. „Existuje několik úrovní preference. Absolutní platí pro tramvaje například na Halasově náměstí," sdělila mluvčí Tomaštíková.
Kromě městské hromadné dopravy zlepší zrekonstruovaná křížení průjezd také pro vozy složek integrovaného záchranného systému. Velké zásahové vozy hasičů dostanou absolutní preferenci. „Umožnění takzvané zelené vlny na křižovatkách jednak urychluje cestu k zásahu, ale především pomáhá k větší bezpečnosti na komunikaci. Hasiči nemusí do křižovatek na červenou zastavovat a kličkovat mezi stojícími auty. Důležitá je tedy nejenom rychlost, ale i plynulost jízdy k zásahu," řekl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.