Zástupci brněnského dopravního podniku pokles černých pasažérů přisuzují zlepšení dostupnosti jízdních dokladů. „Lidé si je mohou koupit přes internet z pohodlí domova, přes mobilní aplikace, smsky nebo ve vybraných automatech zaplatit bezkontaktně. Přelomový bude letošní rok, kdy plánujeme zavést možnost bezkontaktní platby za jednorázové jízdenky přímo ve vozech,“ uvedl generální ředitel společnosti Miloš Havránek.

Doplnil, že dalším důvodem může být to, že jízdné je finančně dostupné a od roku 2012 pořád stejné.

S tím však nesouhlasí například Brňanka Pavlína, která obvykle jezdí načerno. „Vyplatí se mi to. Roční šalinkarta stojí 4 750 korun. Když bych dostala dvakrát ročně pokutu a zaplatila ji do pěti pracovních dnů, tak zaplatím jen 1600. Zatím mě revizoři nechytili,“ poznamenala žena.

Nejčastěji cestovali bez jízdenky lidé od osmnácti do pětadvaceti let. Revizoři loni zkontrolovali 119 tramvají, trolejbusů a autobusů. „V roce 2018 bylo kontrol o něco víc, protože loni revizoři pracovali také jako informátoři při výlukách a změnách v dopravě,“ vysvětlila mluvčí podniku Hana Tomaštíková.