Jak už Brněnský deník Rovnost uvedl minulý týden, ve městě přibudou další sdílené prostředky. Auta, kola a elektrokoloběžky doplní elektrické skútry značky BeRider. Zástupci provozovatele včera podepsali s představiteli města memorandum o spolupráci na společných projektech.

BeRider.
Po kolu a elektroběžce. Ulice Brna zaplní 250 sdílených elektrických skútrů

„Snažíme se nabízet jiné formy dopravy, než které jsou k dispozici nyní. Tato forma je ekologicky šetrná, elektrický skútr může být vhodným doplňkem městské hromadné i individuální dopravy, ať už pro řidiče nebo i cyklisty,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Nemocný senior - Ilustrační foto
3 případy koronaviru v kraji: důchodkyni nakazila dcera, která byla v Itálii

Sdílené elektrické skútry a koloběžky

Elektroskútry
- provozovatel: Škoda Auta DigiLab
- počet: 250 strojů
- cena za odemknutí: zdarma
- cena za minutu jízdy: 5 korun
- dojezd: 70 kilometrů
- rychlost: až 66 kilometrů v hodině

Elektrokoloběžky
- provozovatel: Yoyoway
- počet: nyní 150 strojů, letos až 300 strojů
- cena za odemknutí: 5 korun
- cena za minutu jízdy: 3 koruny
- dojezd: 35 kilometrů
- rychlost: v pěší zóně 15 kilometrů v hodině, mimo ni až 26 kilometrů v hodině

Brňané se svezou na 250 skútrech, které provozovatel služby umístí na označená stanoviště. Stroj má dojezd sedmdesát kilometrů a jezdí rychlostí do šestašedesáti kilometrů za hodinu. „Skútr je považovaný za dopravní prostředek, uživatel musí mít řidičský průkaz. Bez něj mu neschválíme registraci. Druhým bezpečnostním prvkem jsou dvě helmy k zapůjčení umístěné v boxu stroje,“ sdělila ředitelka provozovatele Jarmila Plachá.

Podle ní bude chtít firma stroje rozmístit do co největší části města. Lidé je ale vrátí pouze v určitých oblastech. Aplikace uživatelům neumožní ukončit jízdu v zóně, která k tomu nebude určená. Lokality, ve kterém lidé skútr odstaví, nyní zástupci firmy řeší s odborem dopravy magistrátu.

"Vhodná vzdálenost pro běžné konverzace."
Ven z karantény? Král koblihových lidí to nedovolí. Lidé si utahují z koronaviru

Se sdílenými skútry se lidé podle brněnského radního pro dopravu Petra Kratochvíla nedostanou do pěší zóny v centru. „Jinak je užijí a odstaví stejně, jako kdyby měli soukromé skútry,“ přiblížil. Stání pro stroje podle Kratochvíla magistrát navrhuje výhradně tam, kde nemohou být řádná parkovací místa.

Při první jízdě budou mít uživatelé čtvrt hodiny zdarma na zkoušku. Pak už platí za minutu svezení pět korun. Při pravidelném užívání skútru se mohou dostat na cenu kolem tří korun za minutu.

Ilustrační foto.
Plán splní po dlouhých 20 letech. Nová zastávka u knihovny vyjde na půl milionu

Přibývající množství sdílených prostředků v brněnských ulicích se některým lidem přestává zamlouvat. „Už je to moc. Za chvíli bude v centrech měst víc dopravy než v osmdesátých letech. Díky sdílení,“ poznamenal na sociálních sítích třeba Roman Poláček.

Ilustrační foto.
Zavření hospod je přehnané a likvidační, stěžují si hospodští z Brna

V brněnských ulicích je od začátku měsíce znovu po zimní přestávce také 150 elektrokoloběžek.