Na změnu upozornil v bystrckém zpravodaji tamní místostarosta Pavel Kříž. „Na můj dotaz, co vedlo ke zkrácení tunelu, mi bylo sděleno, že si Ředitelství silnic a dálnic nechalo vypracovat technicko-ekonomickou studii, kde je tunel kvůli zjednodušení a zlevnění navržen kratší,“ napsal Kříž ve zpravodaji.

Blučinu kvůli opravám Hněvkovského ještě víc zahltily kamiony.
VIDEO: Dopady oprav Hněvkovského v Brně: Kvůli kamionům ani nejde přejít, říkají

Trasa silnice I/73 přes brněnskou Bystrc a Kníničky.Trasa silnice I/73 přes brněnskou Bystrc a Kníničky. Pro zvětšení klikněte.Zdroj: ŘSDV novém projednání přepracovaného návrhu územního plánu podávají dotčené orgány státní správy závazná stanoviska. Podle Kanceláře architekta města Brna si proto pořizovatel územního plánu, tedy magistrátní odbor územního plánování, dopředu vyžádal podklady, které bude ministerstvo dopravy požadovat. Jedním z podkladů měla být právě technicko-ekonomická studie silnice I/73. „Ministerstvo dopravy jako dotčený orgán státní správy, který k územnímu plánu vydává souhlasné stanovisko, požádalo o zohlednění studie, tedy zkrácení tunelových částí oproti dříve dohodnutému řešení,“ sdělil Deníku ředitel Kanceláře architekta města Brna Jan Tesárek.

Proti informacím se ale zástupci ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic ohradili. Upozornili, že budoucí podzemní tunel vedoucí přes Bystrc sice bude kratší, celková naplánovaná délka tunelu ale zůstane zachovaná. Umožnit to má vedení části tunelu jako takzvaného povrchového. Pokud ale tunel nebude v územním plánu uvedený jako tunel, stát tam nemusí.

V případě povrchového tunelu řidiči v konkrétních úsecích projedou zastřešenou silniční galerií. „V žádném případě se nejedná o zkrácení tunelu, ale pouze o úpravu vymezení ploch, tedy koridorů tak, aby co nejefektivněji posloužily pro umístění budoucí stavby silnice I/73,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

V Reissigově kontrolovali v úterý ráno strážníci dodržování zákazu vjezdu.
Uzavření Reissigovy bez viditelné stavby: práce pod zemí nebo jen v neděli

Současně uvedl, že zkrácení podzemní části tunelu nebylo požadavkem ministerstva dopravy ani Ředitelství silnic a dálnic. „Jako investor sledujeme délku zakrytí silnice I/73 dle platných Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. V nich se píše, že v rámci koridoru pro budoucí I/73 mají být zajištěná nadstandardní protihluková opatření jako překrytí, tunel nebo tubus,“ dodal Rýdl.

Problémem však podle bystrckého místostarosty Pavla Kříže je, že co v územním plánu není vyznačené jako tunel, to tunelem být nemusí. „Co v územním plánu jako tunel vyznačeno je, tunelem být musí,“ upozornil Kříž ve zpravodaji.


Nahrává se anketa ...

Právě proto převládá mezi bystrckým vedením obava, že výstavba povrchového tunelu vůbec nemusí nastat. Tamní představitelé tak nadále trvají na původní délce podzemního tunelu. „Na konečné rozhodnutí sice nemáme přímý vliv, dřívější návrh je ale daleko smysluplnější už jen tím, že by vytvořil propojení parkem dvou bystrckých částí,“ argumentoval starosta Bystrce Tomáš Kratochvíl.

S nadstandardními protihlukovými opatřeními, jak je specifikují Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, počítá ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic v úseku od jižní části Černého ulice po severní hranici katastrálního území Kníniček.

LETITÝ NÁVRAT DO HISTORIE:

Zdroj: Youtube

Fakta o stavbě I/73.Fakta o stavbě I/73. Pro zvětšení klikněte.Zdroj: ŘSDS úpravou řešení části budoucí silnice I/73 není spokojená ani kníničská starostka Lenka Ištvanová. Podobně jako v případě Bystrce podporuje i ona ponechání podzemního tunelu v dřívějším zamýšleném rozsahu. „Povrchový tunel není dostatečné řešení. Lidé z oblasti Ambrožovy ulice by byli vystaveni intenzívnímu hluku včetně rázových vln od portálu tunelu,“ řekla Ištvanová.

Nesouhlas vyjádřili také opoziční zastupitelé a dlouhodobí odpůrci silnice I/73, která má vést přes dvě brněnské městské části. „Místo slibovaného tunelu přes Bystrc se záměr scvrkává na galerii, tedy na situaci, kterou známe z Žabovřeské před Královopolským tunelem. To je úsek, který se nedaří už dlouhá léta zkolaudovat kvůli nadměrné hlučnosti. Totéž se nyní chystá do Bystrce,“ zkritizovala změnu členka petičního výboru a spolku Občané za D43 jako skutečný obchvat Brna Monika Šimková.

Hustá doprava trápí obyvatele brněnských Bosonoh. Během dopravní špičky projíždí silnicí zástupy aut. Situace je nní o to horší, že Bosonohy využívají k objížďkám řidiči vhýbající se kolonám na D1 kvůli jejímu rozšiřování.
Bosonohy pod náporem aut i kvůli rozšiřovaní D1: kličkující kamiony vedle dětí

Podle zástupců ministerstva dopravy patřilo mezi požadavky, aby byl návrh trasy budoucí silnice I/73 nejen v souladu se Zásadami územního rozvoje Jihomoravského kraje, ale aby byl zároveň technicky proveditelný, ekonomicky efektivní a bylo možné jej územně projednat. „Neznamená to, že překrytí budoucí silnice bude kratší,“ ujistil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Plánovaná silnice I/73, dříve zamýšlená jako dálnice D43 nebo rychlostní silnice R43 vznikne v budoucnu mezi dálnicemi D1 a D35 jako propojení mezi Brnem a Moravskou Třebovou. Nahradí tak současnou kapacitně nevyhovující silnici I/43 a umístěním zkopíruje takzvanou Hitlerovu dálnici z rakouské Vídně do polské Vratislavi. V Brně povede mimo jiné současnou ulicí Stará dálnice.

VIDĚLI JSTE? Obří oheň a šamanské rytmy na Špilberku.

Zdroj: Deník/Magdaléna Blažková