Omezení platí do dvaadvacátého května. Lidé, kteří mezi Mendlovým náměstím a Novými Sady cestují tramvají, se ale komplikací bát nemusí. Zákaz vjezdu do Hybešovy ulice platí jen pro auta. „Na přibližně čtyřsetmetrovém úseku je potřeba vyměnit kolejnice, které už jsou v technicky špatném stavu. Jedna z kolejí ale zůstane v provozu. A tramvaje po ní mohou střídavě projíždět v obou směrech,“ vysvětlil Pavel Tomašov ze společnosti Dopravní stavby Brno, která opravy zajišťuje.

Rozjezdy beze změn

Zákaz musí respektovat i linky nočních rozjezdů. „Autobusy do Hybešovy ulice nesmí. Zavřené místo ale bez problémů objedou Pekařskou ulicí. Takže ani v tomto případě si cestující omezení prakticky vůbec nevšimnou,“ ubezpečila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.

Mnohem větším oříškem pro ty, kteří změny v jízdních řádech připravují, ale bude zajistit hladký provoz v období komplikovaných výluk plánovaných na letošní léto. Kvůli rekonstrukci kanalizace v Joštově ulici nepojedou v červnu tramvaje Českou ulicí, která je jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů Brna. O prázdninách výluka ochromí i provoz na Komenského náměstí. A k normálu se jízdní řády vrátí až v listopadu.

Pro příští rok město plánuje obnovu ulice Milady Horákové. A na důkladnou revizi se připravují i žabovřeské ulice Minská a Horova, kde kvůli zastaralé kanalizační síti hrozí podobně jako loni havárie. Pravděpodobně do dvou let začne také obnova Štefánikovy ulice. „Rekonstrukce se musí dělat průběžně. Výlukám se proto nevyhneme žádný rok.

Poměrně problematický byl například souběh oprav na několika místech Brna před pěti lety. Upravovalo se tehdy Moravské náměstí, část Jugoslávské ulice a Lesné, Mendlovo náměstí a také Maloměřický most. Organizačně náročná byla především rekonstrukce Husovy a Pekařské ulice, která začala o letních prázdninách roku 2008 a skončila až loni,“ připomněla Pohanová.

Větší úpravy silnic město vždy směruje do období letních prázdnin, kdy se Brno vyprázdní. „O výlukách předem informujeme třeba na webu či v letácích. Při těch velkých pomáhají lidem na zastávkách i informátoři. Samozřejmě se nezavděčíme všem. Ale někdy se naopak stává, že náhradní linky lidé chválí víc než ty původní,“ podotkla Pohanová.

Přesto jsou každoroční opravy častým terčem kritiky. Lidem vadí dopravní omezení i to, že město kvůli nim někdy připomíná překážkovou dráhu. „Třeba na rozkopanou Joštovu nadává spousta lidí. Mně to nevadí. Náhradní cesty jsou vyznačené dobře, nemusím nikde nic přeskakovat. Na Moravském náměstí je to ale mnohem horší,“ řekl třicetiletý Petr Kalousek. Jeho babička má prý ale větší potíže. Je starší, chodí o holi a hůř vidí. „Dlouho hledala cestu, jak se dostat z parku na Moravském náměstí ke kinu Scala,“ podotkl.

Třetinový rozpočet

Lidé, kterým Brno připadá rok od roku děravější, se ale podle Vladimíra Bielka z odboru dopravy brněnského magistrátu mýlí. „K tomuto zdání přispívá i dosud největší brněnská dopravní stavba, kterou jsou tunely Dobrovského. Lidem kvůli tomu město připadá jako jedno velké staveniště,“ uvedl Bielko. Oprav místních silnicí je podle něj ve skutečnosti méně než dříve. „Ve srovnání s obdobím před pěti lety totiž hospodaříme s rozpočtem o sedmdesát procent menším. Letos na opravy máme asi 140 milionů korun. Jen obnova čtyřsetmetrového úseku v Krásného ulici nás přitom vyjde na šestnáct milionů korun,“ řekl Bielko.