Když Petr Konečný ráno sedne do auta, má často jediné přání: dostat se z Ostravské ulice do centra Brna v co nejkratším čase. Ten se ale v každý všední den prodlužuje popojížděním v kolonách. Podle řidiče Konečného je situace nejhorší v pondělí. „Ostravská ulice stojí někdy už od sjezdu na Židenice, pak se to táhne až ke Zvonařce. Několikrát se mi stalo, že cesta z dálnice D1 od Rohlenky byla o půlku času kratší než úsek od křižovatky s Olomouckou ulicí ke Zvonařce,“ řekl.

Podle nových údajů dopravního indexu společnosti TomTom strávili loni lidé za volanty na brněnských silnicích kvůli kolonám průměrně třicet procent času navíc. V tomto ohledu se brněnští řidiči zdrželi déle než lidé za volantem v Praze a Ostravě.

Cesta delší o třetinu

Běžná cesta trvající půl hodiny se řidičům v Brně loni protáhla o třetinu. Oproti roku 2018 se situace zhoršila. Tehdy řidiči trčeli v autě kvůli zácpám „jen“ sedmadvacet procent času navíc. „Výrazné zhoršení způsobily uzavírky Dornychu a Zábrdovické ulice. Jsou zásadními dopravními tepnami,“ vysvětlil koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Podle něj situaci v dopravě značně přitížilo uzavření Bohunické ulice kvůli opravě kanalizace. Řidiči místo musí až do podzimu objíždět přes frekventovanou Zvonařku.

Podle městského radního pro dopravu Petra Kratochvíla je pro zlepšení provozu klíčové dobudování velkého městského okruhu. „Umožní, aby tranzitní doprava nejezdila přes město. Důležité je i vybudování parkovišť Park and Ride na okrajích města, aby dojíždějící řidiči přesedli na hromadnou dopravu a město nezatěžovali dalšími auty,“ sdělil Kratochvíl.

Na nutnost urychlit výstavbu velkého městského okruhu poukázala Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu. Vidí v tom částečné řešení problému zvyšujícího se času průměrné jízdy po městě. „Přes Brno totiž stále jezdí kamiony třeba ve směru na Svitavy a například v Gajdošově ulici stojí každý den po ránu pruh plný kamionů," uvedla.

Zdržující uzavírky

Lepší plánování uzavírek přispěje k menším kolonám podle zástupců spolku Brno autem. „Město dělá kroky pro to, aby uzavírky a objížďky trvaly co možná nejkratší dobu, a řidiči tak nemuseli stát v zácpách. Chápu, že je potřeba infrastrukturu a sítě opravit, vždyť v Brně se třeba opravují vodovodní trubky z devatenáctého století,“ uvedl za spolek David Pokorný.

Řidiči se letos musí obrnit trpělivostí kvůli pokračujícím pracím v Žabovřeské a Bohunické ulici a na Dornychu kvůli stavbě Tramvaje Plotní. Dělníci se pustí do oprav Merhautovy nebo Veveří ulice.

Dopravní Brno

• umístění ve světovém žebříčku zacpanosti: 119. místo
• doba strávená za volantem kvůli zácpám: v průměru 30 procent času navíc
• nejhorší doba kvůli dopravním zácpám: pátek mezi třetí a čtvrtou odpoledne
• nejlepší den v dopravě v roce 2019: 25. prosinec
• nejhorší den v dopravě v roce 2019: 22. května
• doba zdržení v ranní špičce při půlhodinové jízdě: 16 minut
• doba zdržení v odpolední špičce při půlhodinové jízdě: 17 minut