„Nechali jsme zhodnotit všechna větší parkoviště v blízkosti zastávek hromadné dopravy. A ukázalo se, že zřízení takových parkovišť bude velmi problematické. Všechna tato parkoviště totiž lidé v současnosti docela dost využívají. A nebylo by moc funkční je pro park and ride vyhradit," přiznal vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.

Jeho slova potvrzují i Brňané, které Rovnost oslovila. „Na kraji města jsou většinou sídliště. A tam je hlavně večer problém zaparkovat i bez toho, aby ještě někdo další parkoviště osadil závorami," poznamenal Dominik Kadlec.

Návrh rozčílil i Lenku Sýkorovou z Bohunic. „Auto používám na nákupy, případně na cesty na chatu a někam dál. Většinu týdne jej mám zaparkované u domu a jezdím hromadnou dopravou. Myslím, že právě tohle také představitelé města chtějí. Ale pokud nám vezmou parkoviště, půjde to těžko," myslí si žena.

Nutnost jiného využití platí i pro parkoviště u Ústředního hřbitova, které má být pilotním projektem systému park and ride. „Používají jej návštěvníci hřbitova," poznamenal Bielko.

Město teď má na stole několik nápadů, jak problém řešit. „Prvním je zaměřit se na menší parkoviště s padesáti až osmdesáti místy. I ta by mohla mít význam. Další možnost pak vidíme ve vlastní stavbě nových parkovišť. Jenže to by byly stamiliony korun, které zřejmě budeme v rozpočtu těžko hledat," dumal Bielko. Kde by mohla nová parkoviště vzniknout nechtěl říkat. „Musíme udělat průzkum majetkoprávního uspořádání v daných lokalitách," řekl.

Třetí možnost systému park and ride pak počítá s využitím vlaků. „Budeme jednat s Jihomoravským krajem o tom, že parkoviště vzniknou u vlakových zastávek třeba i mimo Brno. Lidé z vesnic tam zaparkují a nastoupí na vlak," podotkl Bielko. Definitivně se podle něj rozhodne až po září příštího roku, kdy bude hotova městská strategie parkování.

Přestože není ještě podoba systému zaparkuj a jeď zcela jasná, začíná se na něj připravovat dopravní podnik města. „Tyto projekty jednoznačně vítáme. Systém posílí využití hromadné dopravy a my jsme proto připraveni na výstavbu parkovacích míst a dopravních terminálů aktivně reagovat a v návaznosti na ni měnit linkování spojů. Systém se může promítnout také do tarifu. Parkovací lístek například bude znamenat slevu na jízdném. O tom ale rozhodne město Brno," uvedl ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.