Ministr dopravy Martin Kupka nedávno v Brně řekl, že se tímto tématem zabývají. „Přikláníme se k variantě železničního spojení. Ale nemáme finále dohody, nemáme finále prověření možností i jejich ekonomiky. Postupujeme k tomu, abychom dokázali nabídnout řešení i z hlediska perspektivy dalších desetiletí. Je tam pořád vícero variant. Jedná se o projekt, který se dívá dál do budoucna," poznamenal Kupka.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Proleťte se nad stavbou VMO v Brně. Poznáte, o který jde úsek?

Pokrok na nábřežní zdi. Podívejte se na průlet nad stavbou VMO Žabovřeská v Brně | Video: ŘSD

A co na to vedení Brna?

close Severojižní kolejový diametr v návrhu nového brněnského územního plánu. info Zdroj: Kancelář architekta města Brna zoom_in Severojižní kolejový diametr v návrhu nového brněnského územního plánu. Pro zvětšení klikněte. Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl přiznal, že v současné době se soustředí na jiné investice. „Severojižní kolejový diametr určitě není věc, která by byla v krátkodobém nebo střednědobém horizontu byla uskutečnitelná. Priorita je Železniční uzel Brno a vysokorychlostní trať. To je realita. Diametr vidíme v dlouhodobé perspektivě," má jasno Kratochvíl.

Primátorka Markéta Vaňková však uvedla, že to neznamená, že by severojižní kolejový diametr nebyl pro Brno tématem. „Odborníci prověřovali poměrně velké množství variant. Udělali jsme závěr, kde jsou poslední varianty," narážela na studii proveditelnosti, která byla dokončená na konci loňského roku. Ke studii proveditelnosti nyní Správa železnic zadala oponentní posudek.


Nahrává se anketa ...

Radní Kratochvíl už dříve řekl, že se představitelé města kloní spíše k vlakové variantě.

KONEČNÁ VARIANTA DO DVOU LET

Podle Kupky je zřejmé, že kdyby zvítězila varianta čisté železnice, nesl by největší investiční zátěž stát. V případě tramvaje by zase byla na městu Brnu.

Počty zastávek a rozsah podzemních a nadzemních úseků se liší podle jednotlivých variant. „Nás však zajímá nejvíce, co je dopravně a urbanisticky nejlepší řešení. A tohle budeme schopní vyřešit v řádu nejbližších dvou let," věří Kupka.

Se severojižním kolejovým diametrem, neboli brněnským metrem, počítá i návrh nového Územního plánu města Brna a také nového hlavního nádraží. Současný předpoklad vzniku nového nádraží je v roce 2035. „Prostor pro stanici bude připravený s tím, že i kdyby metro trvalo dalších deset let, nebudeme čekat a prostor pro stanici vybudujeme současně s vlakovým nádražím," sdělil už dřív Deníku Michal Sedláček z městské společnosti Brněnské komunikace.