Například na začátku června se srazila tramvaj s trolejbusem ve frekventované Křenové ulici. Nehoda se obešla bez zranění. Spoje pokračovaly ve svých jízdách s půlhodinovým zpožděním. „Čekali jsme na odtah trolejbusu,“ sdělila tehdy mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Právě v Křenové ulici se stává statisticky nejvíce havárií s účastí městské hromadné dopravy. Další ulice s velkou nehodovostí jsou Lidická nebo Merhautova.

Statistiky nehod s účastí vozů MHD

  • 2018: 841 nehod, z toho zaviněných řidiči DPMB 24,9 procent
  • 2019: 866 nehod, z toho zaviněných řidiči DPMB 26,7 procent
  • 2020: covidový rok
  • 2021: covidový rok
  • 2022: covidový rok
  • 2023: 823 nehod, z toho zaviněných řidiči DPMB 31,7 procent

„Nejčastější příčinou dopravních nehod je odbočování vlevo, kdy si řidiči osobních aut nevšimnou souběžně jedoucí tramvaje a vjedou jí přímo do jízdní dráhy. Dalšími častými příčinami jsou nepozornost, otáčení přes tramvajový pás nebo couvání jednoho z účastníků silničního provozu," vyjmenovala Tomaštíková.

Například Křenovou ulici čeká v příštích letech rekonstrukce. „Bylo rozhodnuto o rozšíření prací na oblast Zderadova mostu a také o vybudování mimoúrovňového křížení cyklotrasy. Zderadův most čeká rekonstrukce a přestavba," řekl nedávno brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Například Martin Targosz sdělil, že z jeho pohledu řidiče autobusu je nyní nejnáročnější situace v Židenicích, kde je kvůli frézovaní silnice doprava svedena do jednoho pruhu. „Ten je úzký a musíme dávat velký pozor. Zároveň chápeme, že jiná možnost není, takže to zvládneme,“ komentoval Targosz.

Seitl si uvědomuje, že dopravní situace v Brně není jednoduchá. Proto nechtějí vůči řidičům působit nějakými omezeními, ale spíše cestou pozitivní motivace. „Řidiči, kteří nebudou mít od června do konce listopadu nehodu, získají odměnu deset tisíc korun,“ zmínil Seitl.

Podle sdělení Odborového sdružení železničářů Odbory Dopravního podniku města Brna ze schůze na začátku týdne nezaviněné nehody kvůli odměně deset tisíc korun bude posuzovat technik jízdy a dopravní ředitel. „Pokud uznají, že jí řidič nemohl zabránit, bude mít řidič na odměnu nárok," stojí na jejich webu.

Více zaviněných nehod pro dopravní podnik znamená vyšší výdaje za opravy vozů i vyšší pojistné. V případě autobusů se podle generálního ředitele dopravního podniku Miloše Havránka kvůli většímu počtu těchto nehod zvýšilo pojistné o více než osmdesát procent. „Hlavním tématem je pro nás ale bezpečnost cestujících. To je a vždy byla priorita,“ vysvětlil Havránek.

Výše pojistného je pro letošní rok celkem pro všechny vozy devětadvacet milionů korun, loni byla dvacet milionů, v roce 2021 celkem 16,6 milionu korun. „Opravy vozů po nehodách nás loni stály téměř pětadvacet milionů korun, v roce 2021 to bylo 16,8 milionu," vyčíslila Tomaštíková.

Velkou diskuzi spustil nedávno zákaz poslechu rádia u řidičů dopravního podniku. Představitelé dopravce to zdůvodnili stížnostmi cestujících na hlasitý poslech i vyšším počtem nehod. Na změně se zatím vedení dopravního podniku s odboráři nedohodlo. „Diskuse se věnovala tématu možné souvislosti poslechu rádií s vyšším procentem zaviněných nehod a také snaze řešit případné prohřešky řidičů individuálně. Další setkání bude v létě," uvedla Tomaštíková.