Autobus z Bratislavy byl v Brně jediný den. Cestující se zatím podobným vozem po městě nesvezou. Kdy si brněnský dopravce pořídí vlastní vůz na vodíkový pohon, je zatím nejasné. Koupě je však podle zástupců dopravního podniku ve hře. „V naší strategii pracujeme i s touto variantou," potvrdila Tomaštíková.

Krajský redaktor Deníku Rovnost Michal Hrabal.
Běh na šalinu je v Brně adrenalinový sport. Co přilba a chrániče?

Nynější situace však prozatím podle představitelů městské společnosti nákupu nenahrává. „V současné době odhadujeme cenu jednoho vodíkového autobusu na osmnáct až dvacet milionů korun," vyčíslila Tomaštíková. Doplňování vodíku není podle ní o mnoho složitější než doplňování stlačeného zemního plynu, se kterým už mají zkušenosti.

Například v Praze už autobus na vodík jezdí pravidelně na jedné z tamních linek. „Máme jeden palivočlánkový autobus Škoda 36 FC pronajatý k testovacímu provozu na dva roky. Jezdí na lince číslo 170 mezi Pražskou čtvrtí a Jižním městem. Linka vede poblíž veřejné vodíkové čerpací stanice na pražském Barrandově, kde dochází k doplňování vodíku," informovala mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Z testu vodíkového autobusu:

Zdroj: Youtube

Připustila, že s ohledem na poměrně novou technologii a prototypové vozidlo se vyskytují různé servisní zásahy a úpravy. „Ať na straně vozidla, nebo na straně plnící stanice. Zkušební provoz tedy zatím není možné zcela relevantně hodnotit," poznamenala Řehková pro Deník.

Nákup vodíkových autobusů prozatím pražský dopravce s ohledem na ekonomickou náročnost neplánuje.


Nahrává se anketa ...

Vodíkový autobus podle pražského dopravního podniku

+ výhody:

  • 100% lokálně bezemisní pohon
  • tichý provoz a dojezd přes 300 km na jedno plnění

- nevýhody:

  • velmi vysoké investiční náklady (pořizovací cena vozidla asi 4x vyšší oproti standardnímu naftovému autobusu)
  • provozní náklady (cca 500 Kč/1 kg vodíku): asi 2,5x vyšší oproti naftovému autobusu
  • nutnost zajištění speciální servisní haly a zázemí pro údržbu a opravy (bezpečnostní čidla, odvětrání atd.)
  • životnost palivového článku je plánována asi ½ životnosti autobusu (během životnosti vozidla bude nutná nová investice na jeho výměnu)

Zástupci brněnského dopravního podniku nyní preferují parciální trolejbusy. „Z našeho pohledu se v současnosti jeví jejich provoz jako nejpraktičtější, nejreálnější a nejefektivnější. Můžeme je využívat na linkách, kde se dá kombinovat trolejbusová a autobusová doprava, protože tento typ trolejbusů jede část své trasy pod dráty trolejového vedení a část jako autobus poháněný elektrickou energií z baterií. Tu pak opět doplní na trase připojený na trakční vedení," přiblížila Tomaštíková.

Na konci dubna v Brně zahájili pilotní projekt využití parciálního trolejbusu na lince 30. „Pokud se tento provoz osvědčí, mohli bychom stejným způsobem zajišťovat dopravu do oblasti Černovické terasy a letiště nebo na lince 67," zmínila Tomaštíková.

Brněnský dopravní podnik v současné době provozuje 738 vozů, z nichž osmasedmdesát procent je nízkoemisních a bezemisních. Mezi nízkoemisní patří 159 autobusů na stlačený zemní plyn, bezemisní jsou tramvaje a trolejbusy, kterých mají v Brně aktuálně 418.

Brněnský dopravce tak v současné době všechny nařízené normy a požadavky na nízkoemisní a bezemisní vozy splňuje. „Musíme dále pracovat na tom, abychom je udrželi. Výzvou v tomto směru bude nutná náhrada pomalu dosluhujících autobusů na stlačený zemní plyn," podotkla Tomaštíková.

Vedení města zároveň ve spolup

ráci s dopravním podnikem připravuje zadání studie s názvem Koncepce čistých pohonů městské hromadné dopravy v Brně. „Předmětem studie je strategické prověření všech budoucích možností rozšiřování elektromobility, a to zejména v případě náhrady části autobusů za trolejbusy. Nyní je v provozu zhruba tři sta autobusů a asi 150 trolejbusů a v budoucnu by se poměr mohl postupně vyrovnávat," sdělil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.

Pokračující stavba vratné tramvajové smyčky v brněnských Pisárkách. V srpnu se po ní poprvé projedou tramvaje.
Pohled na stavbu vratné smyčky v Pisárkách. Součástí je unikátní kolejová harfa

Výsledky studie také podle něj napoví, kde bude vhodné budovat pevné trakční zařízení a měnírny a kde je výhodnější využívat parciální trolejbusy s jízdou na trakční baterie. „Součástí bude i návrh potřebné infrastruktury. Hlavním cílem všech opatření je snížení produkce emisí z městské hromadné dopravy," zdůraznil Poňuchálek.

Studii pro město vypracuje společnost Mott MacDonald CZ. Hotová má být za deset měsíců od podpisu smlouvy. Náklady jsou 1,2 milionu korun bez daně.