Výluku v Žabovřeské si vyžádá hlavně kvůli budování tramvajového tunelu, zabere asi dva roky. Linku 1 směřující běžně až do Bystrce utnou už v Pisárkách. Úplná výluka namísto provozu po jedné koleji urychlí stavbu tamní druhé části velkého městského okruhu o dva roky. „Pro Brňany bude zvolené řešení v konečném důsledku lepší v tom, že práce potrvají kratší dobu,“ uvedla už dřív brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Linka 3 pojede v běžné trase až na konečnou Rakovecká. Brňany jedoucí do Komína a Bystrce svezou i spoje číslo 10, které po vzoru jedničky svou jízdu ukončí ve smyčce Ečerova. Žabovřeskou objedou autobusy linky 44 a 84 mezi zastávkami Vozovna Komín a Pisárky. „V úseku mezi Vozovnou Komín a Mendlovým náměstí je budeme posilovat operativním vkládáním spojů nad rámec běžného jízdního řádu,“ doplnila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Obě tramvajové linky směřující do Bystrce pojedou z centra města přes nedávno zrekonstruovanou Veveří ulici a také Minskou. Ve Veveří kvůli plánované výluce a většímu provozu loni prodloužili tramvajová nástupiště Konečného náměstí. Ulici čeká výrazná dopravní zátěž, protože linky 3 a 10 dopravní podnik posílí, kromě nich tam v řadu minut jezdí běžně také frekventovaná dvanáctka.

Linka 10 zaveze cestující do Bystrce znovu po mnoha letech. „Desítka se téměř vrátí do svojí historické trasy z konce osmdesátých let,“ poznamenal na sociální sítí Brňak Martin Čížek.

Linkové změny, které si vyžádá výluka v Žabovřeské, přinesou také jednu kuriozitu. Z jedenáctky se stane nejkratší tramvajová linka ve městě. Bude totiž mít pouze čtyři zastávky, a to Bráfovu, Stránského, Vozovnu Komín a Komín, smyčku. „První dvě obslouží v obou směrech na koleji ve směru do Bystrce, zastávku Komín, smyčka obslouží pouze pro nástup,“ doplnila Tomaštíková.

Potíže čekají od soboty na cestující i v Černých Polích, kde se tramvajím asi na devět měsíců zavře Lesnická. Kompletní rekonstrukce se dočká trať, trolejové vedení a napájecí kabely, opraví se stoletá kanalizace a vodovod, ulice dostane nové osvětlení. Náklady na opravné práce dosahují téměř 190 milionů korun bez daně.

Výluka v Lesnické odstřihne sídliště Lesná i Černá Pole od tramvajových linek. Devítka pojede z Jugoslávské ulice odklonem do smyčky Štefánikova čtvrť po vzoru stávající linky 5. Jedenáctku pasažéři v oblasti nevyužijí vůbec.

Z Lesné se cestující dostanou jedině autobusy. „Náhradní dopravu z její východní části přes Černá Pole zajistí linka 46, ze západní strany x9,“ sdělila Tomaštíková. Obě dojedou až k Dětské nemocnici.

Práce v Lesnické mají skončit v prosinci, tramvaje se do ní vrátí už v září. Cestující poté nově využijí bezbariérové zastávky Tomanova a Zemědělská, kde dosud musí do vozů nastupovat z vozovky. Při rekonstrukci v ulici vysadí dohromady padesát nově vysazených habrů obecných a javorů babyk. Nahradí víc než dvacítku dřevin ze stávající neúplné aleje, která zmizí.