Jako součást novely zákona o ochraně ovzduší prošla úprava nízkoemisních zón před nedávnem prvním čtením v poslanecké sněmovně. Přestože aktuálně o zavedení premiérové nízkoemisní zóny vedení Brna neuvažuje, jedná se podle brněnského radního pro oblast dopravy Petra Kratochvíla pouze o otázku času. „Je to velmi čerstvá věc, o které jsme mezi vedením dosud nediskutovali. Troufám si ale říct, že vývoj směřuje k nějaké podobné regulaci,“ uvedl pro Brněnský deník Rovnost Kratochvíl.
Takzvané nízkoemisní zóny jsou legislativně ukotvené již více než dekádu. Dosud je však nikdo příliš nevyužíval. V případě schválení novely zákona o ochraně ovzduší by si nastavení parametrů nízkoemisních zón mohly nově volit samotné obce, tedy taktéž Brno.
„Například, že do zavedené zóny nesmí jezdit vozy určité starší emisní kategorie, případně bude možné jejich vjezd zpoplatnit. Zkrátka chceme, aby radnice mohly najít takové řešení, které v konkrétním městě nejlépe pomůže zlepšit kvalitu ovzduší,“ podotkl ministr životního prostředí Petr Hladík.
Nová pravidla současně zruší některé podmínky, které dnes zavedení nízkoemisní zóny v řadě míst zcela znemožňují. Jedná se třeba o využití objízdné trasy po stejně kvalitní silnici, plošné výjimky pro rezidenty a fyzické označování aut emisními plaketami. „Novela naopak zavádí evidenci vjezdu do nízkoemisní zóny pomocí poznávacích značek a propojení údajů s registrem vozidel, stejně jako možnost zavést individuální výjimky pro rezidenty podle klíče, který si v mezích zákona určí sama obec,“ pokračoval Hladík.
Možné zavedení nízkoemisních zón v Brně označil primátorčin náměstek pro oblast životního prostředí Filip Chvátal za zajímavou příležitost. „Debaty jsme zatím ve vedení města nevedli, ale mně osobně to připadá jako dobrý způsob, jak dopravu třeba v centru města regulovat,“ podotkl Chvátal.
Kvalitu ovzduší se zatím městští představitelé snaží podporovat zejména prostřednictvím výstavby nabíjecích stanic pro elektromobily a zároveň takzvanou parkovací zónou E. „Dopravní značení určuje parkovací stání nabíjecích stanic pro elektromobily. Místa jsou označena značkou P reservé s dodatkovou tabulkou Zóna E a povolením stát pouze s dlouhodobým oprávnění. V době dobíjení je parkování zdarma, je však nutné zaregistrovat se přes ParkSimply nebo Online parkovací automat,“ vysvětlil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Proti případnému budoucímu zřízení nízkoemisní zóny nejsou ani někteří zástupci opozice. „Debatě se nebráníme. V současné době ale považujeme za efektivnější opatření rozšíření pěší zóny v centru Brna a striktní dohlížení na dodržování zavedených pravidel. To se dnes bohužel neděje,“ řekl za Piráty opoziční zastupitel Adam Zemek.