Měla zajistit výstavbu nové brněnské čtvrti, takzvaného Jižního centra. A taky projekt Europoint Brno, jehož hlavní náplní je přesun vlakového nádraží na jih od současného středu města.

Se společností Jižní centrum Brno teď ale podle informací Brněnského deníku Rovnost město nepočítá. Chce ji zrušit a včlenit do další městské firmy: Brněnských komunikací. A to přesto, že v oblasti na jih od centra stojí jen několik nových budov a přesun nádraží je v nedohlednu.

„Podle interních informací je sloučení dost žhavá varianta. Důvod přesně neznám. Nicméně jednou z příčin je pravděpodobně to, že město už rozprodalo všechny pozemky, které v té oblasti prodat chtělo," prohlásil spolupracovník občanského sdružení Brnění Svatopluk Bartík. Ten o možné fúzi Brněnský deník Rovnost v minulých dnech informoval.

Konec společnosti může souviset i s neustálým odkládáním stavby nového vlakového nádraží v jižní poloze. Městu se nedaří pro něj získat územní rozhodnutí.

Nekopnou do země

Ministerstvo dopravy navíc nemá potřebných dvacet miliard korun na stavbu a není jisté, zda do roku 2020 získá dotace z Evropské unie. „Asi politikům došlo, že v době, kdy budou v komunální politice, odsunu nedosáhnou. V nejbližších letech ani nekopnou do země, sami zastavili i územní řízení pro odsun," řekl Bartík.

Brněnský primátor Roman Onderka plán spojit obě firmy potvrdil. „Musíme hledat úspory a slučování městských firem je jednou z cest. Brněnské komunikace dlouhodobě koordinuji a připomínkuji projekt Europoint. Fúze žádným projektům obou společností neuškodí. Budu spokojený, pokud se firmy spojí už příští rok," řekl Onderka.

Souvislost mezi odkladem přesunu nádraží a zrušením společnosti, jež mu měla od roku 1994 pomáhat, potvrdit nechtěl. Jeho majetkový náměstek Oliver Pospíšil ji však odmítl. „Jižní centrum není projektant ani investor přestavby železničního uzlu. Mělo především majetkově vyřešit prostor před nádražím a přístup k veřejným sítím v oblasti, mimo jiné kolektory," zdůraznil Pospíšil.

Prodej pozemků podle Pospíšila stále u konce není. „Samozřejmě tam ještě nějaké pozemky vlastníme. Ale komunikace už jejich prodej zvládnou," řekl Pospíšil.

Brněnské komunikace se v Brně starají o většinu staveb zadávaných městem. Předseda představenstva firmy Petr Kratochvíl fúzi potvrdil. „S Jižním centrem jsme si nechali udělat analýzu, která měla pomoci zefektivnit chod obou firem. Audit společnosti Deloitte potvrdil, že spojení bude ekonomicky přínosné. Návrh na sloučení předložíme městu," připustil Kratochvíl.

I on se brání spojení fúze s problematickou přestavbou železničního uzlu. „Tyto věci nemají souvislost. Fúzi navrhujeme z čistě ekonomických důvodů," řekl Kratochvíl.

Podle předsedkyně představenstva Jižního centra Naděždy Křemečkové je sloučení společností velmi reálné. „Předložíme ho jako bod na jednání rady města Brna. Předpokládám, že ho radní posvětí. Pak je pro sloučení reálný příští rok," řekla Křemečková.

ČTĚTE VÍCE V SOBOTNÍM VYDÁNÍ BRNĚNSKÉHO DENÍKU ROVNOST