Rychlostní silnice R43 vedoucí přes Bystrc, velké průmyslové zóny a odsun hlavního vlakového nádraží. Nový územní plán Brna zahrnuje stavby, se kterými někteří lidé nesouhlasí. Poté, co město loni v prosinci zpracovávání dokumentu pozastavilo, chce s ním opět začít. Soustředí se přitom na druhou variantu návrhu, ve které většina kontroverzních staveb zůstává zakreslená. A to i přesto, že nemá oporu v nadřazených krajských zásadách územního rozvoje.

Vadí to třeba lidem z Bystrce. Díky tomu, že soud loni v létě zrušil krajské zásady, zmizelo také zakreslení dálnice R43 skrz jejich městskou část. „Pokud chce město i přesto silnici v této trase prosadit, nelíbí se mi to. Má být sice zakrytá, ale někudy musí například unikat výfukové plyny," nelíbí se Petru Moravcovi.

Opětovné projednávání územního plánu schválili brněnští radní. Náměstek primátora Ladislav Macek ale upozornil, že definitivně tento krok potvrdí až brněnští zastupitelé, kteří se sejdou za dva týdny.

Sporné záměry
- Silnice R43 (lidem vadí vedení silnice přes Bystrc a Kníničky)

- Železniční uzel Brno (část lidí je proti odsunu nádraží na jih)

- Autobusové nádraží Zvonařka (územní plán se Zvonařkou nepočítá)

- Silniční průtahy z Medlánek do Bystrce a Ivanovic (místní se bojí nárůstu dopravy)

- Průmyslová zóna v Přízřenicích (plán počítá s rozšířením)

- Průmyslová a obchodní zóna v Ivanovicích (místní prosazují jen malé obchody a domky)

- Obchodní zóna ve Slatině (možnost stavět obchodní centrum ve Slatině u výjezdu na dálnici vadí místním kvůli navýšení dopravy)

- Obchodní zóna u Obi (plán počítá s novým hypermarketem v Kníničské ulici)

- Konec zahrádkářských osad (plán počítá se zrušením zahrádkářských osad na Žlutém kopci, Červeném kopci a Kraví hoře v Brně-střed, osady v Husovicích a v takzvané Jurance mezi Jundrovem a Kohoutovicemi)

- Nové byty v Medlánkách

A opozice už předem avizuje, že je proti. „Do právoplatného schválení nových krajských zásad územního rozvoje nemá město se svým plánem nic dělat. V opačném případě poruší zákon," upozornil Martin Ander za Stranu zelených.

Dodal, že brněnský úřad podle něj na plánu pracuje odpovědně. „Ale obávám se, že na úředníky tlačí politici," myslí si Ander.

Podle náměstka Macka bude ovšem plán vznikat ve spolupráci s krajem. Neměl by se tedy v ničem lišit. „Chceme postupně připravovat územní plán tak, jak bude kraj připravovat zásady," nastínil plány Macek.

Za tento názor se postavil i krajský radní pro územní plánování Antonín Tesařík. „To, že bez zásad nelze pracovat na obecních územních plánech, je mýtus. Naopak letošní nový stavební zákon to dovoluje. Proto velmi vítám krok města. Pokud budeme postupovat koordinovaně, můžeme se společně dostat k výsledku," řekl Tesařík.

S tím ovšem nesouhlasí právník Pavel Černý. „Není jednoznačné, zda Brno může pokračovat. Zákon to výslovně nezakazuje. Ale úředníci magistrátu si nemohou být jisti, že velké stavby, které zakreslí, budou i v nadřazené krajské dokumentaci. Hrozí pak riziko, že plán budou muset předělat. To je plýtvání penězi a jejich prací. Městu by mělo stačit, že má schválené koncepty plánu. A s ostatním počkat na krajské zásady," řekl Černý.

Opozici a některým Brňanům se také nelíbí, že magistrát údajně pracuje s jedinou verzí plánu ze tří projednávaných. „Neformálně město naznačuje, že z konceptu je zvolená druhá varianta. Například připomínky magistrát vypořádává ve vztahu právě k ní," podotkl Ander.

Tato varianta je přitom podle něj neudržitelná kvůli dopravní koncepci. „Ta ignoruje už tak velkou zátěž některých oblastí a počítá třeba se silnicí R43 přes Bystrc. A zůstaly v ní i další kontroverzní plány jako nádraží v odsunuté poloze, přeměna zahrádkářské kolonie Juranka na bytovou výstavbu či bytová zástavba za Medlánkami," dodal politik.

Postup magistrátu se nelíbí ani lidem z Dolních Heršpic a Přízřenic. „Kvůli průmyslu a nadměrné výstavbě jsme nesouhlasili ani s jednou z variant. Ale naše připomínky město ignorovalo," řekl Pavel Reich ze sdružení Samostatný jih. Podle náměstka Macka ovšem rozhodnuto není. „Chceme pracovat na všech stávajících variantách konceptu," ujistil.