Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v úterý ve 20:00, najdete ve středečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Sliby a výmluvy. Tak se dá shrnout šest let fungování společnosti Brno Parking, ve které město vlastní čtyřiatřicetiprocentní podíl. Firma měla vyřešit potíže s parkováním v Brně, zatím však nestojí ani jeden ze slibovaných parkovacích domů. Dozorčí rada společnosti se navíc vůbec neschází, ačkoliv podle zákona se mají její členové potkat alespoň jednou za rok na valné hromadě.

Společnost Brno Parking plánovala postavit nejprve parkovací dům v Panenské ulici. Na pozemku ale archeologové teprve dokončují záchranný průzkum, a firmě navíc stále chybí nutná stavební a územní povolení. „Pokud dodáme potřebné doklady, povolení snad dostaneme v dubnu,“ uvedl předseda představenstva Brno Parking Oldřich Vlašic.

Ještě loni v listopadu přitom tvrdil, že se už za pár týdnů možná začne stavět. Zjistit, kde se přípravy zadrhly, ale není jednoduché, protože Vlašic odmítá osobní schůzku a není ochoten se o podrobnostech projektu bavit ani po telefonu.

Přestože firma zatím nezískala potřebné dokumenty, založila letos kvůli domu v Panenské dceřinou akciovou společnost. Schválila to i valná hromada, na které se schází město a většinový vlastník, společnost Parking CZ.

Nejasné vztahy

Ani na toto setkání valné hromady ale dozorčí rada nepřišla. „Brno nemá peníze, aby do stavby investovalo svoji třetinu. Prostřednictvím dceřiné společnosti umožníme firmě Parking CZ, aby do stavby investovala více, než je její podíl,“ vysvětlil důvody vzniku nové společnosti náměstek primátora Ladislav Macek, který město zastupuje na valných hromadách firmy. Parkovací dům pak podle něj bude patřit dceřiné firmě, ale provozovat jej bude firma původní.

Brněnský právník Jiří Urban tvrdí, že takové vysvětlení vztahu obou firem není příliš jasné a ani dostatečné. „Musí si přesně stanovit, komu bude dům patřit, kdo získá zisk z jeho provozu, jaký mezi sebou mají tyto firmy vztah a jak v tom všem vlastně figuruje Brno,“ řekl Urban.

K založení dceřiné společnosti se měla vyjádřit i dozorčí rada, ale nestalo se tak. V případě firmy Brno Parking navíc ani není jasné, kdo v dozorčí radě zasedá. Její členové, které uvádí obchodní rejstřík, o své funkci totiž už dlouhá léta nevědí. „Zastupitelstvo nás odvolalo v roce 2006,“ tvrdí shodně generální ředitel Brněnských komunikací Arne Žurek a Leo Venclík, kteří jsou podle rejstříku stále členy dozorčí rady. Žurek má být dokonce jejím předsedou.

Podle zápisu ze zasedání brněnského zastupitelstva byli oba skutečně odvoláni a novými členy rady se stali například Pavel Sázavský a Kateřina Dubská. Jejich jména se ovšem v rejstříku nikdy neobjevila. „Byl jsem pouze formálně jmenován městem, nic dalšího se nedělo,“ uvedl Sázavský. Žádného zasedání dozorčí rady se nikdy nezúčastnila ani Kateřina Dubská. „Ta firma mě zajímá, pokusím se vyvolat nějaké jednání,“ slíbila Dubská. Předseda představenstva Oldřich Vlašic se nechce bavit ani o nesrovnalostech s dozorčí radou.

Podle Josefa Veselého, který je za město jmenován jako člen představenstva společnosti Brno Parking, je však Vlašic jediným člověkem, který to může vysvětlit a vyřešit. „To je záležitostí předsedy představenstva. Město se problémem nezabývá, ačkoliv jsem na nejasnosti v rejstříku už pana Vlašice upozorňoval,“ souhlasí s Veselým i primátorův náměstek Macek. Podle Macka je navíc možné, že se Vlašicovi pouze nedaří získat od nových členů dozorčí rady údaje potřebné pro změnu v rejstříku. „Loni mi slíbil, že tyto nesrovnalosti napraví. Od té doby jsem se tím nezabýval,“ řekl Macek.