Právě díky cyklotrasám se jízda na kole zjednoduší například ze Slatiny do centra nebo po frekventované Lidické ulici. Jak přesně ale zatím magistrát neví. Cyklotrasy na rozdíl od cyklostezek, na které můžou jen kola, často vedou po silnici. „Cyklotras připravujeme letos nejméně sedm. U některých vymezíme pruhy v hlavním dopravním koridoru, u jiných jen namalujeme piktogramy na silnici. Plnohodnotné cyklopruhy neplánujeme, silnice jsou na to totiž úzké," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Doplnil, že za novinky pro cyklisty dál město letos dá tři miliony korun.

Podle předsedy občanského sdružení Brno na kole Michala Šindeláře je cyklopruh levné a praktické řešení. Auta do něj totiž nesmí zajíždět ani v něm parkovat. „Naopak pouhé svislé značky můžou řidiči snadno přehlédnout. Značení by se mělo soustředit na frekventovaná místa, jako je například v Olomoucké. Tam se přejíždí ze silnice na cyklostezku a bývají s tím problémy," upozornil Šindelář.

Východ bez spojení

Jiří Jedlička z Klubu Bicybo nejvíce vítá cyklotrasu v Bratislavské ulici. „Úplně totiž chybí propojení východních částí města s centrem. Třeba Židenic. Cyklopruh se tam ale jen těžko vejde, to by se totiž muselo omezit parkování, což v Brně nepřipadá v úvahu," řekl Jedlička.

Kvůli lepšímu pohybu cyklistů po městě jim magistrátní odbor dopravy postupně zpřístupňuje jednosměrky. „Z loňského roku nám jich zbylo pět, které chceme otevřít v prvním čtvrtletí," vypočítal Kotzian.

Podle vedoucího dopravního odboru Vladimíra Bielka se cykloobousměrky osvědčily. „Když jede cyklista řidiči do protivky, navzájem se vidí a je to bezpečnější, než když jedou za sebou," vysvětlil Bielko. Šindelář to za velký posun nepovažuje. „Původně byly takto zařízené všechny ulice. Zjednosměrnily se proto, aby šlo parkovat na obou stranách. Nyní se věci vrací do normálu," upozornil.

Prioritou podle něj zůstává zpřístupnění náměstí Svobody, České, Masarykovy ulice a jejich okolí. To ale Brno letos neplánuje.

Cyklisté projedou obousměrně nově v devíti ulicích.